• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
حج و زیارت

درهای قبرستان بقیع بعد از ۲ سال به روی زائران باز شد+عکس

  • کد خبر : 7791
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۵۳
درهای قبرستان بقیع بعد از ۲ سال به روی زائران باز شد+عکس
درهای قبرستان بقیع پس از حدود دو سال به روی زائران باز شد و به دلیل اعمال محدودیت‌ها از سوی سعودی‌ها، زائران به آرامی و حتی بدون صلوات و روضه‌خوانی به سوی این مکان مقدس مشرف شدند.

به گزارش ریاح، پس از عادی شدن شرایط در عربستان و پذیرش زائر خارجی از سوی سعودی‌ها، به نظر می‌رسید که امکان تشرف به بقیع نیز میسر شود. اما سعودی‌ها همچنان درهای بقیع را برای زیارت حتی در ساعاتی خاص روی زائران باز نکردند تا اینکه پس از موافقت متولی حرم نبوی و مسؤولان سعودی درهای قبرستان بقیع برای زیارت باز شد.

قبرستان بقیع محل تدفین چهار ائمه معصوم امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام محمدصادق و امام محمدباقر علیهم السلام است و وهابیون سعودی با اعمال محدودیت‌های مختلف پس از تخریب بقیع، امکان بازسازی و یا حتی زیارت را به شیعیان ندادند؛ تا جایی که حتی درهای قبرستان بقیع همواره بسته بود و فقط ساعاتی خاص با محدودیت‌هایی بسیار برای مسلمانان، درهای این مکان مقدس باز می‌شد.

بسته شدن درهای بقیع از ابتدای شیوع کرونا

از ابتدای شیوع کرونا نیز پس از بسته شدن درهای مسجدالنبی صلی الله علیه و آله، درهای قبرستان بقیع هم بسته شد و فقط برای موارد خاص و تدفین درگذشتگان در ساعاتی درهای بقیع باز می‌شد. با این وجود، وهابیت اجازه ورود شیعیان و زیارت ائمه مدفون در بقیع یا حتی تجمع و حضور پشت درهای قبرستان بقیع را نمی‌دادند. بر همین اساس، زائران ائمه مدفون در بقیع باید از راه دور به زیارت می‌پرداختند و در غربت آنها اشک می‌ریختند.

تشرف زائران به بقیع با اعمال محدودیت سعودی‌ها

اما از روز گذشته با باز شدن درهای قبرستان بقیع برخی از زائران به سوی این مکان مقدس مشرف شده و به زیارت ائمه مدفون در بقیع پرداختند. البته این تشرف به دلیل محدودیت‌هایی که سعودی‌ها اعمال می‌کنند، آرام و بدون حتی صلوات بر محمد و آل محمد بود.

اقداماتی که در بقیع ممنوع است

بر اساس دستورالعمل عربستان برخی از اقدامات همچون خواندن روضه با صدای بلند یا نمازخواندن در کنار نرده‌های قبرستان بقیع، خواندن دعای توسل یا زیارت عاشورا، دخیل بستن پشت نرده‌های بقیع و برداشتن سنگ و گندم از این مکان مقدس یا حتی زدن پارچه برای تبرک کردن به نرده‌ها ممنوع است.

علاوه بر این، بر اساس دستور سعودی‌ها فقط آقایان امکان ورود به قبرستان بقیع را دارند و هیچ بانویی امکان تشرف به این مکان مقدس را ندارد.

انتهای خبر/ر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.