• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
سفر به عتبات

داشتن کارت واکسن برای سفر عتبات الزامی شد/ آغاز اعزام زائران از هفته اول آذر

  • کد خبر : 7975
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۵۰
داشتن کارت واکسن برای سفر عتبات الزامی شد/ آغاز اعزام زائران از هفته اول آذر
اعزام زائران عتبات از هفته اول آذرماه به صورت رسمی آغاز می‌شود و با توجه به تصمیم ستاد کرونا مبنی بر داشتن کارت واکسن برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، تزریق واکسن کرونا برای زائران کربلا الزامی شد.

به گزارش ریاح به نقل از خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفر به عتبات با لغو ویزای عراق از سر گرفته شد و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات برنامه‌ریزی برای اعزام زائران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار داد.

با توجه به اینکه حدود دو سال سازمان حج و زیارت به دلیل شیوع کرونا امکان اعزام زائر به عتبات را نداشت، برای برقراری این سفرها نیاز به هماهنگی و برنامه‌ریزی بود.

بر همین اساس، علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت زمان اعزام متقاضیان سفر به کربلا را ۲۳ آبان‌ماه اعلام کرد. البته با توجه به نوسان نرخ دلار و بالا بودن هزینه بلیت پرواز بغداد و نجف، اعزام گسترده زائران آغاز نشد.

اکنون با گذشت چند روز از زمان اعلام شده برای ازسرگیری اعزام‌های عتبات، کارگزاری حج و زیارت استان تهران ثبت‌نام عتبات را آغاز کرده است و در اطلاعیه‌ای از علاقه‌مندان به سفر کربلا دعوت کرده تا ثبت‌نام خود را قطعی کنند.

به گفته یکی از مدیران دفاتر زیارتی سازمان حج و زیارت استان تهران، تاکنون فقط دو کاروان برای سفر عتبات باز شده که اعزام اولین کاروان برای چهارم آذرماه و دومین کاروان ششم آذرماه پیش‌بینی شده است.

یکی دیگر از مدیران دفاتر زیارتی که بیش از ۱۶ سال زائران را کاروانی به عتبات می‌گوید: اعزام زائران در قالب کاروان‌هایی که باز شده است، در صورت پر شدن ظرفیت این کاروان‌ها است و اگر تعداد متقاضیان به حد نصاب نرسد، سفر عتبات به تعویق می‌افتد. البته تجربه نشان داده که همواره مردم از سفر عتبات استقبال می‌کنند. 

هزینه این سفر معنوی از تهران هشت میلیون و ۵۵۷ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شده است که البته این هزینه برای سفر دو طرف هوایی است. بر همین اساس، همانطور که در گزارش‌های قبلی اشاره کردیم، سازمان حج و زیارت هنوز بازگشت زمینی به کشور را ساماندهی نکرده است. چرا که در صورت اعزام رفت هوایی و بازگشت زمینی، هزینه سفر عتبات ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان بود.

به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، در مرحله نخست اعزام هوایی به عتبات را برنامه‌ریزی کردیم و در صورت استقبال، بازگشت زمینی به کشور را نیز در بین کاروان‌ها قرار می‌دهیم تا افرادی که می‌خواهند به صورت زمینی به کشور بازگردند هم بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند. همچنین پیگیر برقراری سفر زمینی به عتبات هستیم که امیدواریم طرف عراقی در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشد تا بتوانیم سفر زمینی را با قیمت مناسب از سر بگیریم.

با این وجود، اکنون سازمان حج و زیارت سعی کرده است تا پایین‌ترین هزینه سفر به عتبات را ساماندهی و اعزام‌ها را برای عاشقان حسینی برقرار کند تا زائران به راحتی و در عزت، سلامتی و کرامت به این سفر معنوی مشرف شوند و انتظار بیش از ۲۰ ماهه متقاضیان سفر عتبات به سر بیاید. چرا که هزینه سفر عتبات به صورت دو طرف هوایی از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده بود.

یکی دیگر از موضوعاتی که در روزهای اخیر مطرح شده، لزوم داشتن کارت واکسیناسیون برای فر به عتبات است.

به گفته شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از اول آذرماه امسال با توجه به مکاتبه با وزارت بهداشت قرار بر این شده هر کسی که می‌خواهد از حمل‌ونقل عمومی (قطار، اتوبوس، هواپیما و…) استفاده کند، باید کارت واکسن ارائه دهد و سامانه‌ای با عنوان سامانه امید در اختیار همه مراکز فروش بلیت قرار می‌گیرد تا مردم قبل از تهیه بلیت باید کد ملی و کارت واکسن را در این سامانه بارگذاری کنند.

 با توجه به اینکه از سرگیری رسمی سفرهای زیارتی به عتبات در اصل از آذرماه آغاز می‌شود و بر اساس مصوبه ستاد کرونا از ابتدای آذرماه اخذ بلیت برای سفرهای هوایی یا حتی زمینی و ریلی با داشتن کارت واکسیناسیون میسر است، و از طرفی هم ویزای عراق برای سفرهای هوایی برداشته شده است و همه زائران نیز باید به صورت هوایی عازم عراق شوند، داشتن کارت واکسیناسیون الزامی است و افرادی که قصد تشرف به عتبات دارند، باید واکسن کرونا زده باشند.

البته در سایت سازمان حج و زیارت نیز که پیش از این فقط درباره ازسرگیری اعزام‌ها با توجه به لغو ویزای عراق مطالبی درج شده بود، اکنون داشتن کارت واکسیناسیون برای اعزام نیز اضافه شده است؛ به طوری که در بخشی از این اطلاعیه می‌خوانیم: «بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا داشتن کارت واکسیناسیون و نتیجه منفی آزمایش PCR برای ۷۲ ساعت قبل از پرواز الزامی است».

این شرط از سوی دولت عراق اعمال نشده است، چرا که در روزهای گذشته زائران بدون کارت واکسن به عتبات سفر کردند و دولت عراق هم از زوار کارت واکسیناسیون نخواسته است. بر همین اساس، نوع واکسن مهم نیست و فقط داشتن کارت واکسیناسیون الزامی است.

بر اساس دستورالعمل ستاد کرونا برای سلامت عمومی، همه افراد باید از ابتدای آذرماه واکسن کرونا زده باشند و سفر به عتبات هم بدون داشتن کارت واکسیناسیون امکان‌پذیر نیست و شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند به افرادی که واکسن کرونا نزدند، بلیت بفروشند. البته وزارت بهداشت اعلام کرده است که تا کنون ۵۶ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۲۲ نفر دوز اول، ۴۳ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۲۰ نفر دوز دوم و ۶۸۳ هزار و ۱۸۸ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بنابراین، بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور واکسن کرونا زده‌اند و هر روز نیز بر این تعداد افزوده می‌شود.

به گزارش فارس، سفرهای عتبات در این دوره فقط به صورت هوایی است و زائران برای ثبت‌نام در این دوره از اعزام‌ها باید زمان پیشنهادی خود تا ۲۳ آذرماه را اعلام کنند و پس از مشخص کردن دفتر زیارتی، با مراجعه به این دفاتر یا تماس با آنها و ارسال مدارک، ثبت‌نام خود را قطعی کنند.

علاقه‌مندان به سفر عتبات برای ثبت‌نام در کاروان‌ها می‌توانند به اینجا مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند. همچنین با توجه به تصمیم سازمان حج و زیارت، دیگر اعزام‌ها فقط در قالب یک هفته برگزار نمی‌شود، بلکه افراد بر اساس تمایل و توان مالی می‌توانند بسته‌های زیارتی متنوعی را انتخاب کنند و به این سفر معنوی مشرف شوند. البته این امر هنوز در دفاتر زیارتی محقق نشده و قرار است به زودی ثبت‌نام بسته‌های متنوع زیارتی با تعیین هزینه‌های اسکان، تغذیه و حمل و نقل آغاز شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7975

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.