• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
خانواده/فضای مجازی

خطرات فضای مجازی در کمین بچه ها

  • کد خبر : 7470
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
خطرات فضای مجازی در کمین بچه ها
افراد زیادی به دلیل بیماری های جنسی یا از سر بیکاری و تفریح این روزها در فضاهای مجازی گشت می زنند تا بدن کودکان و نوجوانان را شکار گوشی های موبایل و سوژه صفحات مجازی خود برای جذب فالوور کنند. والدین می بایست نسبت به مکالمات و ارتباطات فرزندانشان هوشیار باشند.

به گزارش ریاح، خیلی وقت نیست که از پخش کلیپ یک پسر نوجوان با یک زن بدنام در فضای مجازی می گذرد، در حالیکه شاید همه موضوع را فراموش کرده باشند اما از این دست خطرات برای نوجوان ها همیشه وجود دارد و حالا که درس و مدرسه هم مجازی شده احتمال بروز این اتفاق‌ها بیشتر خواهد شد. نوجوانان هم در این میان نیاز به آگاهی و اطلاع رسانی از سوی جامعه و والدین‌ دارند که در فضای مجازی چه چیزهایی در کمین‌شان است.

موارد زیادی هم در داخل و هم خارج از کشور وجود دارد که از ناآگاهی و بی اطلاعی نوجوان ها و بچه ها در چت روم ها و فضاهای دیگر مجازی ، استفاده می کنند و تصاویر و فیلم هایشان را در اختیار سایت های پورنوگرافی قرار می دهند. در حالیکه چنین کارهایی تکلیفش در کشور ما و دین ما مشخص است اما کشورهای دیگر نیز نسبت به محتوای پورنوگرافی بچه ها واکنش های منفی زیادی دارند به طوریکه قوانین ویژه‌ای نیز برای آن تصویب کرده اند.

مادر و پدرهای زیادی برای بچه هایشان به خاطر درس و تحصیل و سرگرمی لپ تاپ و گوشی های همراه تهیه می کنند اما توجه نمی کنند که بچه ها در دیگر زمان ها به استثنای زمان درس آنلاین به چه کاری مشغول هستند و زمانشان را در فضای مجازی به چه صورت می گذرانند و حتی خیلی ها متوجه تغییر حالات و رفتار بچه هایشان هم نمی شوند.

در دنیای تکنولوژیک و مجازی زده امروز، بچه های زیادی ممکن است به دلیل غفلت والدین و تمایلات جنسی کنجکاوانه شان و حتی بی‌محبتی اطرافیانشان درگیر سایت ها و افراد مریض و کارهای مستهجن بشوند. والدین می بایست مراقب باشند و بدانند که همین عکس و فیلمی که از باقی بچه‌ها در گوشی هایشان دست به دست دیده باشند، روزی ممکن است برای فرزند خودشان اتفاق بیافتد.

**از همین الان تمرین کنید تا با فرزندانتان صمیمی شوید و صحبت کنید

اگر از آن دست والدینی هستید که برای بچه ها زیاد فرصت ندارید به خاطر مشغله کاری یا هر چیز دیگری ، خستگی و بی حوصلگی از همین امروز شروع کنید به صحبت کردن با بچه ها، به دردل ها و غرغرهایشان گوش کنید، نیازهایشان را رفع کنید و برای هر حرف ریز و درشتی مشاور و گوش شنوای‌شان باشید. درغیراین‌صورت هزینه این گوش نسپردن به بچه ها بعدها خیلی بیشتر از زمانی است که امروز می گذارید . 

فرصتی که امروز برای گوش سپردن به حرف های بچه ها می گذرید ، یک سرمایه گذاری برای آینده آنها محسوب می شود که سلامت جسم و روان آنها را تامین می کند.

در این صورت می بینید که بچه ها کمتر برای صحبت با دوستانشان وقت می گذارند و بیشتر به سمت شما می آیند. درست است که بچه ها در دوره نوجوانی دوست دارند که با همسالان خود وقت بگذرانند اما اگر شما پدر و مادر آگاه و والدین صمیمی باشید، برای رازها و دردل هاشان شما را انتخاب می کنند و کمتر به سمت فضای مجازی و ارتباطات پنهانی می روند.

افراد بیمار و بیکار زیادی در فضای مجازی برای تفریح یا ارضای حالات روحی و جسمی خود ، نشسته اند تا فرزندان شما را از راه به در کنند و برای سرگرمی تصاویر و فیلم های آنها را دست به دست بگردانند. شاید تصویر کنید کمی اغراق آمیز و بدبینانه است، اما واقعیت همین است که خیلی باید مراقب باشید تا برای تنها چند بازدید بیشتر و فالوور جمع کردن یک عده، فرزندانتان سوژه فضای مجازی نشوند.

**بچه ها را از ارتباطات مجازی آگاه کنید

برای آگاهی بیشتر خود بچه ها با آنها درباره ارتباطات مجازی شان بیشتر صحبت کنید تا بعدا آنها نگویند که نمی دانستیم و چرا اینطور شد؟ بهتر است با نوجوان و کودک خود در هر سنی که هستند به فراخور ارتباطاتشان با آنها صحبت کنید و از ارسال تصاویر و فیلم ها نهی شان کنید ، از دوست تا غریبه در فضای اینترنت اجازه پخش تصاویرشان را ندهند چرا که ممکن است اتفاقات بدی برایشان بیافتد و آنها از آن بی اطلاع باشند. 

به بچه ها آموزش دهید که اگر کسی در فضای مجازی از آنها درخواست تصاویر بی لباس ، بدلباس یا مکالمات نامناسب با الفاظ بد و پیام های جنسی کرد، شما را آگاه سازند و آموزش های لازم را به آنها بدهید. هیچ ترسی از این نداشته باشند که شما را نسبت به این مکالمات آگاه کنند و به آنها احساس امنیت و آرامش دهید که حتی اگر همین الان این اتفاق براشان افتاده، اصلا آنها مقصر نیستند و به راحتی می توان موضوع را حل کرد.

فضای مجازی دارای نقاط تاریک و روشن است به فرزندانتان آموزش دهید ، همانطور که ارتباط با هر فردی نیاز به شناخت از او دارد، ورود به هر جایی نیاز به آموزش های لازم دارد، فضای مجازی هم نیاز به آموزش دارد و می بایست از افراد شناخت داشته باشند تا با آنها صحبت کنند، ارتباط با غریبه ها را تنها در حضور و با اطلاع خانواده برقرار کنند و با دوستان و آشنایان هم در حد مورد نیاز نه در زمان های نامناسب یا در شرایط خواب و نیمه های شب و زمان هایی از این دست و یا حتی مکالمات ناجور که خود بچه ها می دانند، نباید آنها را داشته باشند، برقرار کنند.

علاوه بر همه این آموزش ها، معلم های ما در مدارس، صدا و سیما با تولیدات برنامه های آموزشی مناسب و همینطور فیلم ها و سریال ها نیز به صورت آموزشی می تواند در این زمینه برای بچه ها آگاه ساز باشد اما قدم اول این است که خانواده در این زمینه آگاه لازم را بدهد تا بچه ها وقتی در فضاهای دیگر قرار می گیرند، با آگاه باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7470

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.