• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3
در رویداد ملی گام دوم با عنوان «عصر امید» صورت گرفت؛

حمایت فولاد مباركه از دستاوردهای فناورانه و نوآورانه شركت‌های دانش‌بنیان

  • کد خبر : 9483
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۹
حمایت فولاد مباركه از دستاوردهای فناورانه و نوآورانه شركت‌های دانش‌بنیان
شرکت فولاد مبارکه با حضوری فعال در رویداد ملی گام دوم با عنوان «عصر امید»، از دستاوردهای فناورانه و نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان کشور حمایت کرد.

به گزارش ریاح، رویداد ملی گام دوم به همت دانشگاه آزاد اسلامی، با عنوان «عصر امید» از ۸ تا ۱۱ خردادماه، با حضور ۲۳۰ مجموعه صنعتی کشور در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران پذیرای علاقه‌مندان، بازدیدکنندگان، دانش‌پژوهان و فعالان حوزه فناوری و نوآوری بود. این رویداد با شعار «هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارت‌آپ، هزار شرکت فناور و خلاق» و با محوریت «فرصتی برای جوانان، از ایده‌آرایی تا جذب سرمایه» طی ۴ روز فرصت‌های ارزشمندی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان کشور فراهم کرد تا بتوانند نوآوری‌های خود را به صنایع بزرگ کشور ارائه کنند.

نوآوری، رمز رقابت‌پذیری و توسعه پایدار صنعت فولاد

شهرام عباسی در حاشیه این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: واحد تحقیق و توسعه فولاد مبارکه دانش و فناوری را برای رفع چالش‌های موجود به کار می‌گیرد. فولاد مبارکه بیش از ۲۵۰ طرح پژوهشی و تحقیقی و ۱۲۰ پروژه در دست انجام دارد و در حال حاضر با ۶۰ مرکز تحقیقاتی و پژوهشی قرارداد بلندمدت امضا کرده است.

وی افزود: ارزیابی‌های به‌عمل‌آمده گویای آن است که ۱۰ برابر هزینه‌های انجام‌شده در بخش تحقیق و توسعه فولاد مبارکه به این شرکت بازمی‌گردد.

مدیر تحقیق و توسعه فناوری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: براساس مطالعات انجام‌شده، به‌تازگی تصمیمی راهبردی در فولاد مبارکه اتخاذ گردید و مأموریت نوآوری به واحد تحقیق و توسعه و معاونت تکنولوژی فولاد مبارکه سپرده شد که فعالیت گسترده‌ای در این خصوص آغاز شده است.

وی اذعان داشت: تأسیس شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه و تخصیص بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در زمینه صنعت فولاد ازجمله اقدامات مهم انجام‌شده است.

شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان از رویکرد پژوهشی فولاد مبارکه استقبال کردند

مسعود هراتیان نیز در این رویداد اظهار کرد: بیش از هزار و ۲۵۰ پروژه تحقیقاتی در فولاد مبارکه از ابتدای شکل‌گیری این مجموعه به اجرا گذاشته شده که این امر نشان‌دهنده رویکرد مثبت فولاد مبارکه به حوزه تحقیق و پژوهش است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی، امسال را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند و این امر، فرصت بیشتری را در سال جدید فراهم ساخت تا فولاد مبارکه قوی‌تر از گذشته، ارتباط و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس واحد ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: برنامه اصلی حمایت و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان از دو سال پیش با تأسیس شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه آغاز شد و در واقع این مجموعه به شکل تخصصی به این نیازها پاسخ می‌دهد.

وی اذعان داشت: نیازهای تحقیقاتی فولاد مبارکه بر دو جنبه مشخص تمرکز دارد: تقاضامحور و عرضه محور. انتظار می‌رود شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری و نوآوری در استان اصفهان با دانشگاه آزاد مرکزی ارتباط بگیرند تا با محوریت آن‌ها، کار سازماندهی شکل بگیرد.

بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان، مانع خروج ارز از کشور می‌شود

جمشاد جمشیدیان در این رویداد اظهار کرد: بخشی از واحد تحقیق و توسعه فولاد مبارکه، حوزه عملکردی فرایندهای تولید است که وظیفه پشتیبانی از طرح‌های تحقیقاتی با تمرکز بر امکان‌سنجی فرایندی محصولات جدید با استفاده بهینه از مواد خام و انرژی، کاهش قیمت تمام‌شده، کیفیت بالای محصول و کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی را بر عهده دارد.

وی افزود: صنعت فولاد برای بهبود تکنولوژی مورداستفاده در مقیاس صنعتی، از توانمندی متخصصان داخلی بهره می‌گیرد و در این راستا فرایندهای تولید، بازطراحی و عملکرد آن را در فولاد مبارکه بهبود می‌بخشد.

رئیس تحقیقات فرایندهای تولید فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: حضور فولاد مبارکه در رویداد «عصر امید»، علاوه بر فراهم کردن فرصتی برای تبادل اطلاعات و تجارب شرکت‌ها و صنایع، امکان ارزیابی و توان‌سنجی مقدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در این رویداد را نیز فراهم ساخته است.

وی تحریم‌های اعمال‌شده بر اقتصاد و صنعت کشور را عاملی برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها دانست و اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین این فرصت‌ها، فرصت بهره‌گیری از شرکت‌های داخلی و بی‌نیازی از واردات محصولات بوده است.

جمشیدیان اضافه کرد: ساخت دستگاه تست فشار گرم که نمونه اصلی آن توسط یک شرکت آمریکایی ساخته شده بود و در اختیار ایران هم قرار نمی‌گرفت، با بهره‌گیری از دانش متخصصان دانشگاه اصفهان و یک شرکت دانش‌بنیان داخلی طراحی و ساخته شد و هم‌اکنون بازدهی به‌مراتب بهتری نسبت به مدل مشابه خارجی خود دارد.

وی عنوان داشت: از جمله حوزه‌های اولویت‌دار پژوهشی شرکت فولاد مبارکه می‌توان به مدیریت پسماند (فراوری گرم و سرد سرباره و کاربردهای غبارات فولاد)، مدیریت فناوری تجهیزات و قطعات (کارخانه هوشمند، ساخت، تعمیر و نگهداری تجهیزات و قطعات و اتوماسیون صنعتی)، مدیریت انرژی و آب (فناوری‌های تصفیه پساب و بازیافت انرژی)، مدیریت مواد اولیه و مصرفی، مدیریت کیفیت و فرایند (طراحی و تولید محصولات تخت فولادی با ارزش‌افزوده بالا)، نرم‌افزارها و تجهیزات نمونه آزمایشی تولید اشاره کرد.

رئیس تحقیقات فرایندهای تولید فولاد مبارکه تأکید کرد: رویکرد فولاد مبارکه در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآوری باز است که از ابتدا اقدام به شناسایی شرکت‌های ذی‌ربط کرده است. این شرکت پس از ارزیابی‌های دقیق، در این راستا سرمایه‌گذاری می‌کند و از این راه علاوه بر بهره‌مندی خود از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های داخلی صاحب ایده را هم بهره‌مند می‌سازد.

بهره‌گیری از «نوآوری باز» شاه‌بیت تحقیق و توسعه در فولاد مبارکه

حشمت‌اله حدادی‌نژاد در حاشیه این رویداد اظهار کرد: راهبرد فولاد مبارکه بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی است و در این مسیر، به دنبال قطع کامل وابستگی به قطعات، تجهیزات و تکنولوژی‌های خارجی است.

وی با اشاره به گام‌های مثبت فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته در راستای شناسایی معادنی که می‌توانند تأمین‌کننده مواد اولیه تولید فولاد مبارکه باشند، افزود: فولاد مبارکه در این مسیر به نتایج خوبی رسیده و معادنی را شناسایی کرده که تاکنون روی آن‌ها هیچ‌گونه فعالیتی انجام نشده است.

رئیس تحقیقات مواد و انرژی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: بسیاری از معادن در حال بررسی هستند تا ارزش‌افزوده خوبی برای فولاد مبارکه فراهم سازند و علاوه بر این، امکان بهره‌گیری برای سایر مجموعه‌های فولادی نیز وجود دارد.

وی اذعان داشت: اولویت نخست فولاد مبارکه در حوزه معادن، معدن‌های آهنی است که امکان تأمین کنسانتره به‌عنوان خوراک کارخانه را فراهم سازد و گام بعدی فروآلیاژها هستند.

حدادی‌نژاد درخصوص میزان پاسخگویی معدن سنگ‌آهن سنگان (در خراسان رضوی) به نیازها گفت: فولاد مبارکه در راستای افزایش ظرفیت تولید و رشد پایدار، معادن دیگری را که تاکنون روی آن‌ها فعالیتی انجام نشده، بررسی می‌کند.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه فعالیت خود را از ۶ سال پیش در جهت ارتقای تحقیق و توسعه روی «نوآوری باز» آغاز کرده و تمهیدات مختلفی برای برقراری ارتباط و استفاده از متخصصان و جوانان اندیشمند و شرکت‌های دانش‌بنیان در برنامه خود گنجانده است.

رئیس تحقیقات مواد و انرژی شرکت فولاد مبارکه عنوان داشت: شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه که در سال ۹۹ تأسیس شد، شتاب‌دهنده پروژه‌هایی است که نیاز به عملیاتی‌سازی دارند. مأموریت  پژوهشکده فولاد، به‌عنوان گامی خارج از بروکراسی اداری، این است که بتواند کارهای تحقیقاتی که نیاز به محققین داخلی و خارجی دارد و قراردادهای مربوط به آن‌ها را عملیاتی سازد.

وی در پایان اضافه کرد: برای ارتباط بیشتر و بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان، سامانه‌ای تحت عنوان «پژوهان» به آدرس https://rim.msc.ir راه‌اندازی شده که دانشجویان، استادان و پژوهشگران و محققان می‌توانند پیشنهاد و طرح‌های خود را در این سامانه بارگذاری کنند تا مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=9483

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.