• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
در نشست خبری «روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی»مطرح شد:

جایگاه منحصربفرد سمن های اصفهان در کشور / مدیریت شهری نقش تسهیل‌گری در برنامه‌های فرهنگی اجتماعی دارد

  • کد خبر : 10135
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
جایگاه منحصربفرد سمن های اصفهان در کشور / مدیریت شهری نقش تسهیل‌گری در برنامه‌های فرهنگی اجتماعی دارد
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: مدیریت استان به دنبال توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد در حوزه مسائل اولویت‌دار استان است. معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در دوره جدید مدیریت شهری اولویت در حوزه فرهنگی و اجتماعی «مردم‌سپاری» است، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی بهتر از مجموعه‌های دولتی نیازهای شهر و محله را تشخیص می‌دهند و برای حل آن ایده نیز دارند.

به گزارش ریاح، مسعود مهدویان‌فر مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان در نشستی به مناسبت روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی ضمن گرامیداشت این روز، اظهارداشت: یکی از افتخارات استان اصفهان این است که در زمینه فعالیت های مردم نهاد به ویژه فعالیت خیریه‌ها جایگاه بی‌نظیری را در کشور دارد که نه تنها در محدوده شهر و استان بلکه در مرزی ترین نقاط کشور و همچنین در سوانح و حوادث حضور فعال دارد.

وی با بیان اینکه حدود هزار و ۸۰۰ تشکل مردم نهاد در استان فعالیت دارد، تصریح کرد: از این تعداد ۷۵۰ مجوز مربوط به خیریه‌ها و ۲۷۰ سازمان مردم نهاد جوانان و مابقی مربوط به فعالیت در حوزه‌های مختلف تشکل محور است و یک هزار و ۵۰ سازمان مردم نهاد مجوز فعالیت خود را از فرمانداری‌ها اخذ نموده‌اند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری افزود: علاوه بر ظرفیت‌های ویژه‌ی استان در حوزه سازمان‌های مردم نهاد، سه هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد، پنج هزار و ۵۰۰ تشکل دینی مذهبی، سه هزار پایگاه بسیج، دو هزار و ۵۰۰ گروه جهادی و ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در استان اصفهان فعال هستند که ظرفیت خوبی را برای فعالیت‌های مردمی فراهم کرده است.

مهدویان‌فر خاطر نشان کرد: درشورای توسعه و حمایت از تشکل‌های استان برای عموم این فعالیت‌ها، سیاستگذاری‌های واحدی اتخاذ می‌گردد تا در عین تکثر بتوانند به صورت قانونمند و هم‌راستا فعالیت نمایند.

وی با بیان اینکه تعداد بالای سازمان‌های مردم نهاد در استان باعث خرسندی است ولی مدیریت استان به دنبال توسعه کمی و کیفی و متوازن آن ها است؛ تصریح کرد: در برخی از موضوعات نیازمند توجه بیشتر از لحاظ کمی و همچنین توانمندی سازمان های مردم نهاد به لحاظ کیفی هستیم.

مهدویان‌فر افزود: موضوعاتی از قبیل جمعیت و خانواده، آسیب‌های اجتماعی، بانوان، جوانان و اوقات فراغت، اشتغال و دانش بنیان و کارآفرینی از جمله مواردی است که نیازمند فعالیت بیشتر سازمان های مردم نهاد است و در این راستا از حضور مردم استقبال می کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه در دولت قبل حدود ۳۰ درصد از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد بنا به دلایلی راکد و نیمه فعال شده بود، افزود: با توجه به رویکرد حمایتی دولت جدید از سمن‌ها در تلاش هستیم که بتوانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده حداکثری را داشته باشیم و در این راستا زمان صدور مجوز این سازمان‌ها ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مهدویان‌فر یادآور شد: فراخوانی به دستگاه‌ها داده شده که ظرفیت‌های راکد و معطل خود اعم از ظرفیت‌های مکانی، برنامه‌ای و مشارکتی را برای فعالسازی فعالیت‌های مردم نهاد در اختیار سمن ها قرار دهند تا بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

مهدویان‌فر افزود: نقش دستگاه‌ها در این ارتباط بسترسازی، تسهیل‌گری و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در پرداختن به موضوعات اولویت دار استان در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، آموزش، توانمندسازی و تخصیص منابع است.

مجتبی شاهمرادی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: در سال جاری به‌منظور برگزاری ویژه‌برنامه‌های نوروز، ماه مبارک رمضان، دهه کرامت و عید غدیر چهار فراخوان ویژه تشکل‌ها اعلام شد که نتیجه آن برگزاری دو هزار برنامه و رویداد بوده است و شهرداری اصفهان با مشارکت ۶۰۰ تشکل مردمی در این چهار برنامه، سه میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت شهری اولویت در حوزه فرهنگی و اجتماعی «مردم‌سپاری» است و این مفهوم را نباید با پیمانکار سپاری هم طراز بدانیم.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مفهوم مردم‌سپاری تعامل، مشارکت و تسهیل‌گری برای مردم و اداره امور مربوط به آن است، تصریح کرد: سمن‌ها و تشکل‌های مردمی بهتر از مجموعه‌های دولتی نیازهای شهر و محله را تشخیص می‌دهند و برای حل آن ایده نیز دارند.

وی خاطرنشان کرد: در صدد هستیم در هفت محور مردم‌سپاری و مشارکت مردم را عملی کنیم که مهم‌ترین آن فراخوان مشارکتی برای مجموعه‌های مردمی است؛ در این راستا بانک اطلاعاتی خوبی از این مجموعه‌ها، توانایی‌ها و سوابق مشارکت آنها به دست آمد.

شاهمرادی با بیان اینکه فراخوان‌ها، موضوع، زمان و مکان‌محور است و به تناسب و نیاز شهر ارائه می‌شود، اظهار کرد: در گام نخست تلاش شد تا در حوزه‌های خاص و ویژه همچون رویدادهای ملی و مذهبی به سمت مردم‌سپاری حرکت کنیم تا شهرداری تنها متولی اجرا نباشد، البته تجلی این نگاه را در جشن‌های عید غدیر و دهه ولایت مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: در عید غدیر بیش از ۳۵۰ مجموعه مردمی اعم از هیئت‌های مذهبی، پایگاه‌های بسیج، سمن‌ها و خیریه‌ها مشارکت کرده‌اند و نقش مدیریت شهری در این برنامه‌ها تسهیل‌گری بوده است.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: معتقد هستیم که باید از هر تشکل حتی آنکه بتواند در حوزه فرهنگی اجتماعی یک شمع روشن کند، حمایت کنیم و فعالیت آنها را بهبود ببخشیم؛ در این راستا درصدد هستیم به فراخور موقعیت جغرافیایی تشکل‌ها، پیوند خوبی با آنها برقرار کنیم تا آنها از پشتیبانی مدیران مناطق بهره‌مند شوند و شبکه‌های فرهنگی اجتماعی همگام با این روند کاشف مشکلات مردم باشند.

وی با بیان اینکه حمایت‌های مدیریت شهری از تشکل‌ها بر اساس درخواست آنها انجام می‌شود، گفت: طی یک سال گذشته تشکل‌های بسیاری درخواست داشتند شهرداری در اجرای برنامه‌ها یاری‌گر آنها باشد.

شاهمرادی افزود: طی یکسال گذشته بیش از شش میلیارد تومان از مجموعه‌های مردمی در حوزه‌های مختلف حمایت شده است؛ البته اگر در اصلاح بودجه این مهم افزایش یابد، امسال بیش از ۳۰ میلیارد تومان مشارکت نقدی با مجموعه‌های مردمی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اعلام فراخوان مسئله محور در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: اصفهان همچون سایر کلان‌شهرها با مسائل و آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو است که در این راستا به‌زودی اولین فراخوان مسئله محور منتشر خواهد شد و بر این اساس موضوعی اجتماعی بر روی میز گذاشته می‌شود تا تشکل‌ها برای رفع آن راه‌حل ارائه کنند.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در نگاه مردم‌سپاری، اداره فرهنگسرا و زیر ساخت‌های شهر به مردم واگذار می‌شود و در حال حاضر نیز ۱۱۰ مجموعه مدیریت شهری در اختیار مردم قرار دارد.

وی اظهار کرد: اواخر سال گذشته فراخوانی برای ۳۰ مجموعه، کتابخانه، سالن مطالعه و فرهنگسرا منتشر شد که بیش از ۲۰۰ مجموعه و اشخاص توانمند در این فراخوان شرکت کردند و در فرایند قانونی اداره این مجموعه‌ها واگذار شد.

شاهمرادی با بیان اینکه معاونت‌های فرهنگی در مناطق مختلف شهری مکلف شده‌اند فرایندها و برنامه‌ها را به صورت مشارکتی با مجموعه‌های فرهنگی پیش ببرند، گفت: بعضی از تشکل‌ها و فعالان اجتماعی مجوز لازم را برای فعالیت ندارند و طبق مصوبه شورای اسلامی شهر، شهرداری امکان حمایت و کمک به این تشکل‌ها را ندارد، از این رو با توجه به اینکه روند دریافت مجوزها تسهیل شده است، این افراد با ثبت تشکل شناسنامه‌دار، از حمایت‌ها و کمک‌های شهرداری بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به طرح کارت منزلت، تصریح کرد: در این دوره مدیریت شهری، تشکل‌ها را بر اساس مخاطب‌های آنها یاری می‌کنیم، به طور مثال حمایت از تشکل‌هایی که در حوزه گروه‌های آسیب‌پذیر فعالیت می‌کنند، در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس چندی پیش کارت منزلت با مصوبه شورای اسلامی شهر و به درخواست مجموعه‌های مردم نهاد ارتقا یافت.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در کارت منزلت ارتقا یافته، هفت گروه زنان سرپرست خانوار، معلولان، بیماران خاص، بازنشستگان بالای ۶۰ سال، سالمندان بالای ۶۵ سال، جانبازان بالای ۲۵ درصد و مادران دارای سه فرزند برای دریافت خدمت تعریف و مشمول دریافت کارت منزلت شدند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌های مدیریت شهر معطوف به توانمندسازی تشکل‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی است، زیرا در برخی حوزه‌ها یا ورودی نداشتند و یا حضور جدی برای توانمند شدن آنها وجود نداشت، لذا مدیریت شهر این نقش را در راستای توانمندسازی ایفا می‌کند.

شاهمرادی با بیان اینکه معاونت فرهنگی شهرداری تلاش کرده است تا شبکه‌ای از فعالان و تشکل‌های مردمی ایجاد کند و به شعار «شهر زندگی» نزدیک شویم، اظهار کرد: بر اساس قانون یارانه‌ای که شهرداری به حوزه‌های مختلف ارائه می‌کند باید هدفمند و بر اساس عدالت توزیع شود.

وی با بیان اینکه تشکل‌هایی در حوزه کودکان کار فعال هستند که مدیریت شهری با توجه به مسئولیت اجتماعی که بر عهده دارد، در حد توان به آنها کمک می‌کند، گفت: حمایت‌های مدیریت شهری به تشکل‌های مردمی خیریه‌ای نیست، بلکه به انجام و تحقق سازوکارهای فرهنگی و اجتماعی در قالب این تشکل‌ها کمک می‌کند.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: مدیریت شهری در فعالیت‌های مشارکتی دارای برنامه مشخص است و علاوه بر نظارت دقیق، بازدید میدانی نیز دارد تا نقش تسهیل‌گری خود را در ارائه کمک به تشکل‌ها به خوبی ایفا کند.

وی با بیان اینکه تمام تشکل‌ها در معاونت فرهنگی دارای سابقه دقیق هستند و مشخص است که طی ۱۵ سال گذشته چه مقدار حمایت شده‌اند، تصریح کرد: گزارش دقیقی شامل خوداظهاری تشکل‌ها و ارزیابی‌های شهرداری از این تشکل‌ها آماده و درجه‌بندی‌ها انجام شده است و بر این اساس حمایت‌های شهرداری تخصیص می‌یابد.

شاهمرادی با بیان اینکه حمایت‌ها از تشکل‌های مردمی پس از پرداخت در سامانه شفافیت اعلام می‌شود و شهروندان می‌توانند جزئیات آن را مشاهده کنند، خاطرنشان کرد: طبق قانون هیچ کمکی به دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی نداریم و کمک‌ها، فقط به مجموعه‌های مردمی بر اساس طرح، برنامه و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده می‌شود.

وی با تاکید بر فعال شدن مردم در شهر، گفت: شهر را نمی‌توان بدون همراهی مردم اداره کرد، تا زمانی که احساس مسئولیت به شهر در مردم ایجاد نشود، نمی‌توان گام‌های بعدی را برداشت.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد فعالیت بعضی از تشکل‌های مردمی به دلیل شیوع کرونا کم شده است یا از چرخه فعالیت مردمی خارج شده‌اند که در این راستا شهرداری کمک کرد تا دوباره فعال شوند.

وی با بیان اینکه تاکید ویژه شهرداری در محله‌های مختلف عدالت منطقه‌ای است، تصریح کرد: در ایام غدیر ۳۵۰ مجموعه مردمی جشن‌های مختلفی را در محله‌ها برگزار کردند، شهرداری با بیش از یک میلیارد تومان از این مجموعه‌ها حمایت کرد، اما این مجموعه‌ها چند برابر رقم حمایتی شهرداری هزینه کردند تا برنامه فرهنگی اجتماعی در عید غدیر در شهر اجرا شود.

شاهمرادی تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی شهرداری، قرار است در راستای محله‌محوری هر سال دو محله کم برخوردار مناطق انتخاب و در جهت ارتقای کیفیت این محله‌ها فعالیت کرد، بر این اساس در کنار خدمات عمرانی و شهری که به کالبد محله‌ها باز می‌گردد، بسته فرهنگی و اجتماعی نیز برای محله‌ها خواهیم داشت و برای هر محله شبکه‌سازی مختلف و رویدادهای مختلف شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تاکید داریم بر مبنای شناسنامه فرهنگی اجتماعی محله‌ها که به‌روز رسانی می‌شود و معضلات و نقاط قوت محله‌ها در آن مشخص است، در محله‌های کم برخوردار فعالیت کنیم، البته این یک الزام نیست.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: با وجود اینکه شاخص دقیقی برای شناخت محله‌های کم‌برخوردار وجود ندارد، اما نزدیک به ۴۰ درصد برنامه‌های مشارکتی در مناطق کم‌برخوردار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد عرصه محوری نیز از دیگر اولویت‌های مدیریت شهر برای اجرای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی است، گفت: بر این اساس در نظر داریم برنامه‌ها را به دل محله‌ها، پارک‌ها و میدان‌گاه ببریم تا شهروندان از آن بهره‌مند شوند.

شاهمرادی افزود: شبکه سازی تشکل‌های مردم نهاد بسیار اهمیت دارد، زیرا اصلی‌ترین اتفاق در آن تجمیع خواسته‌های این تشکل‌ها است و می‌تواند برای مردم‌سپاری اقدامات فرهنگی و اجتماعی گام رو به جلو باشد، اما این پراکندگی‌ها شتاب کار را کم کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه رسانه تشکل‌های خوبی فعال هستند، تصریح کرد: مدیریت شهری همچون گذشته حمایت از تشکل‌های رسانه‌ای را در دستور کار خود دارد، اما برنامه‌ریزی‌ها برای توانمندسازی اصحاب رسانه را بر عهده خود تشکل‌ها گذاشته است، البته شهرداری نیز درخواست رسانه‌ها برای حمایت را تحقق می‌بخشد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی اصفهان وضعیت مطلوب به عنوان شهر زندگی را خواهد داشت که مردم نسبت به هر آنچه در شهر رخ می‌دهد، احساس مسئولیت داشته باشند، امیدواریم روزی برسد که هر شهروند در سه یا چهار تشکل مردمی فعالیت کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=10135

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.