• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6
ایران به جمع چهار تولید کننده ریل زبانه سوزن در جهان پیوست

تولید ریل زبانه سوزن در ذوب آهن اصفهان در جهت خودکفایی صنعت ریلی کشور

  • کد خبر : 2925
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
تولید ریل زبانه سوزن در ذوب آهن اصفهان در جهت خودکفایی صنعت ریلی کشور
ذوب آهن اصفهان در راســتای خودکفایی و بومی سازی و به دنبــال تولید ریل های مــورد نیاز راه آهــن و مترو 10 آذرماه ، موفق به تولید انبوه ریل زبانه سوزن گردید و با این موفقیت چشمگیر ، ایران به جمع چهار تولید کننده ریل زبانه سوز در جهان پیوست.

به گزارش ریاح، منصــور یــزدی زاده مدیر عامــل ذوب آهــن اصفهان گفت: تولیــد ریل زبانه ســوزن که مصارف گســترده ای در صنعت ریلی کشــور دارد، پــس از تولید ریل های درون و برون شهری در دســتور کار شرکت قرار گرفت و طراحی و ســاخت غلتک های آن ســه ماه طول کشید که توسط کارشناسان این شرکت باکار شبانه روزی با توجه به نیاز کشور انجام شد.

هیچ محدودیتی در تولید ریل نداریم و برای صادرات آن هم برنامه ریزی کرده ایم، تولید این محصول ســخت تر از تولیــد ریل های دیگر اســت و چون هیچ محور تقارنی ندارد، تولیــد آن پیچیدگی ها و حساسیت های خاصی دارد .

ایــن ریل در صنعت حمل و نقل ریلی کشور اهمیت بسزایی دارد و کارهای تکمیلی بر روی ریل زبانه سوزن در شرکت دیگری انجام می شود و در نهایت سوزن ریل ملی در خطوط کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

این ریــل در طــول ۱۳ متر تولید می شود ، ریل سوزن به صورت عمده جهت تغییر مسیر قطار اســتفاده می شــود و تا کنون تامین آن متکی کامل به واردات بود و لذا تولید آن یک موفقیت بزرگ برای کشور است و توسعه حمل و نقل ریلی کشور را تسهیل می کند.

مهرداد تولاییان معاون بهره بــرداری ذوب آهن اصفهان در ایــن خصوص گفــت: طراحــی این محصول توســط کارشناسان ذوب آهن انجام شــده و با توجه به تجربیاتی که در این زمینه داریم، در طراحی و تولید این محصوالت جدید هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

دســتگاه ســوزن به مجموعــه ای از ریل های خاص زبانه های سوزن، صفحات اتصال، قطعات ریخته گری یا فورج شده، انواع تراورس ها و … اطالق می شود که در خطوط و ایستگاه های راه آهن به منظور تعویض مسیر قطار مورد استفاده قرار می گیرد و امکان تغییر از یک مسیر به مسیر دیگر را در تقاطع ها فراهم می سازد.

 ســوزن یک وسیله مهم و حیاتی در صنعت ریل است، ریل سوزن در بین اجزای مختلف سوزن، از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر قســمت ها برخوردار اســت، به نحوی که استفاده از ریل سوزن استاندارد در عملکرد صحیح سوزن و جلوگیری از بروز حوادث ریلی بسیار موثر می باشد.

تولید ســوزن ریل ۶۰E1A1 دارای پیچیدگی های خاص در طراحی و تولید است، این محصول برای ســال های طوالنی از خارج کشــور تامین می گردید که عــاوه بر ارزبری زیاد، موجب وابســتگی به کشورهای دیگر نیز شــده بود و تولید این محصول نه تنها مانع خروج ارز از کشور می گردد، بلکه در صورت صادرات، ارز آوری نیز خواهد داشت.

معاون بهره بــرداری ذوب آهــن ریخته گری فــولاد این محصول را نیــز مهم دانســت و گفــت: پــس از طراحی محصول، تامین قطعات مورد نیاز و آماده سازی خطوط تولید، فوالد ریل سوزن ریخته گری شده و تولید آزمایشی این پروفیــل انجام و پــس از حصول موفقیــت آمیز کلیه پارامترهای مورد نظر، تولید ریل سوزن ۶۰E1A1 به طور انبوه نیز انجام گردید.

 تولید ریل ملی و قطعات ســوزن ریل افتخار بزرگی برای کشــور اســت که چشــم انداز جدیدی در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی به وجود می آورد و تولید ایــن محصول اســتراتژیک با توجه بــه دانش فنی و تجربه پرســنل بخش های فوالدســازی و نورد شرکت ذوب آهــن و در انطباق با الزامات اســتانداردهای ذیربط صورت گرفت.

 محمد امین یوسف زاده مدیر مهندســی نورد ذوب آهن اصفهان نیــز در این خصوص گفت: صفر تــا صد این ریل در داخل طراحی شد و تولید آن نسبت به ریل، چند برابر سخت تر بود. بعد از طراحی، رفع اشــکاالت انجام شد و سپس به پروفیل رسیدیم و بعد از آن پروفیل نرمال شد و تولید انبوه حاصل گردید.

 وی مصرف ریل زبانه سوزن در کشــور را حدود ۲ هزار تن دانســت که البته همین مقدار هم جهت تعویض ســوزن های قدیمی مورد نیاز است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=2925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.