• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
فناوری و دنیای ارتباطات

تازه های دنیای فناوری

  • کد خبر : 5595
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۵۱
تازه های دنیای فناوری
آی تی ایران: تلگرام به‌تازگی از اضافه شدن قابلیتی جدید به اپلیکیشن خود خبر داد که بر اساس آن، کاربران می‌توانند تاریخچه چت‌های خود در واتساپ را به تلگرام منتقل کنند.

به گزارش ریاح به نقل از فصلنامه ارتباطات، تلگرام به‌تازگی از اضافه شدن قابلیتی جدید به اپلیکیشن خود خبر داد که بر اساس آن، کاربران می‌توانند تاریخچه چت‌های خود در واتساپ را به تلگرام منتقل کنند. این یعنی کاربرانی که قصد خداحافظی با واتساپ و مهاجرت به تلگرام را در سر دارند، می‌توانند با خیال راحت مکالمات خود را نیز به این اپلیکیشن منتقل کنند. این تغییرات در بروزرسانی نسخه ۷.۴ تلگرام برای نسخه «IOS» قابل دریافت خواهد بود.


تلگرام هم چنین اعلام کرد که ویژگی یاد شده، برای کاربران اندروید نیز عرضه‌شده و با آپدیت جدید می‌توانند از این امکان استفاده کنند. طبق اطلاعات ارائه شده، علاوه بر واتساپ می‌توان چت‌های سایر اپلیکیشن‌ها همانند لاین (Line) و کاکائوتاک (Kakaotalk) را نیز تلگرام منتقل کنند.



اپل ارزشمندترین برند جهان

آی سی تی پرس: براساس رتبه بندی برند فاینانس گلوبال ۵۰۰، اپل برای نخستین بار در پنج سال اخیر از آمازون و گوگل عبور کرد و با ۲۶۳.۴ میلیارد دلار، ارزشمندترین برند جهان شد.
طبق این رتبه بندی، تحلیلگران پیش بینی می کنند درآمد سه ماهه نخست مالی اپل با کمک فروش قوی آیفون ۱۲، بالاتر از ۱۰۰ میلیارد دلار باشد. پس‌از اینکه ارزش بازار سرمایه این شرکت در اوت گذشته از دو تریلیون دلار عبور کرد، تحلیلگران پیش بینی می کنند در ۱۲ ماه آینده به مرز سه تریلیون دلار برسد.

آمازون با ارزش ۲۵۴.۲ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد. افزایش ۱۵ درصدی ارزش برند آمازون با فروش آنلاین قوی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا حاصل شد.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، در این بین، «تسلا» برند برتر در زمینه سریع ترین نرخ رشد در جهان شناخته شد. درحالی‌که سایر خودروسازان سال گذشته با مشکلات دست‌وپنجه نرم می کردند، تسلا فروش قوی داشت و تحویل خودرو را افزایش داد.

فناوری‌هایی که به‌زودی تاریخ مصرفشان تمام می‌شود

آی تی ایران: با نگاهی به این دستاوردها می‌توان دریافت که دیگر عمر برخی از محصولات رو به پایان است و آخرین ماه‌های حضور خود را در دنیای فناوری سپری می‌کنند.
دور از ذهن است که کسی لذت کار با هدفون وایرلس را تجربه کرده باشد و دیگر به هدفون سیمی ‌برگردد. هدفون‌هایی که یا به‌راحتی از گوش جدا می‌شوند یا سیم‌های آن، مدام به هم گره می‌خورند و در مواقعی که نیاز فوری به استفاده از آن وجود دارد، قابل استفاده نیستند.

همچنین با توجه به رشد روزافزون فضای و سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت‌های گوگل، اپل، آمازون و… کمتر کسی در آینده به سراغ حافظه‌های فیزیکی یا همان «هارد» خواهد رفت.
از طرفی فناوری‌های دوربینی که در گوشی‌های پرچمدار امروزی به کار می‌روند، در اغلب دوربین‌های دیجیتال مشاهده می‌شوند و می‌توانند عملکردی مشابه را بدون نیاز به حمل کیف دوربین و دیگر تجهیزات وابسته به آن به ارمغان آورند.

درعین حال ورود ساعت‌های هوشمندی همانند اپل واچ، آغازی بود بر پایان عمر ساعت‌های آنالوگ. ساعت‌هایی با طراحی و قابلیت‌های متنوع که در پشت ویترین فروشگاه‌ها خودنمایی می کند.

استفاده از فناوری وایرلس در گوشی‌ها و دیگر دستگاه‌های هوشمند خود کاربران را از کابل و دردسرهای حمل آن برای شارژ گوشی‌ها بی‌نیاز می‌کند. تلاش‌های شرکت‌کنندگان برای افزایش سرعت شارژ وایرلس می‌تواند به‌زودی تمامی‌کابل‌های شارژ موجود در بازار را به انبارها بفرستد.

دیگر آن که این روزها اغلب خودروها از سیستم‌هایی مجهز به این فناوری بهره می‌برند و کمتر کسی را می‌بینیم که یک دستگاه جداگانه را برای استفاده از قابلیت‌های جی‌پی‌اس با خود حمل کند.

در حوزه امنیت نیز به لطف ورود فناوری‌هایی همچون اثر‌انگشت، تشخیص عنبیه چشم و شناسایی چهره، دیگر تایپ کلمه عبور از طریق کیبورد دستگاه‌ها به فراموشی سپرده‌شده است.

چند سالی است که برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، دکمه فیزیکی Hom را از روی بدنه دستگاه برداشته‌اند.

در نهایت اینکه این روزها بسیاری از گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند یک موزیک پلیر مستقل به شمار می‌روند؛ بنابراین، از تصمیم اپل برای حذف آیپاد از وب‌سایت این شرکت در آینده نزدیک نباید تعجب کرد.

همکاری نوکیا و گوگل در ساخت شبکه۵G

ایسنا: شرکت نوکیا با واحد رایانش ابری گوگل برای ساخت زیرساخت شبکه۵G و فراهم کردن خدماتی مانند خرده‌فروشی هوشمند و تولید اتوماتیک برای مشتریان بیزنسی همکاری می کند.

واحدهای رایانش ابری غول‌های فناوری مانند مایکروسافت و آمازون هم با فروشندگان مخابرات در آستانه پیاده سازی زیرساخت ۵G متحد شده اند تا بتوانند از این کسب‌وکار جدیدی که این فناوری جدید ایجاد می کند، سهمی ببرند.

در همکاری میان نوکیا و واحد ابری گوگل، نوکیا تخصص خود در زمینه ۵G را به همراه می آورد و واحد ابری گوگل به‌عنوان پلتفرمی برای راه اندازی اپلیکیشن ها و کمک به مشتریان در ساخت اکوسیستمی از سرویس ها عمل خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، امول پادکه، مدیرکل واحد ابری گوگل اظهار کرد که زمان دسترس پذیر بودن این خدمات به اپراتورهای مخابراتی بستگی خواهد داشت.

بیش از یک‌میلیون کسب‌وکار ایرانی در اینستاگرام

دنیای اقتصاد: آمارها نشان می‌دهد که اکنون حدود یک‌میلیون صفحه فارسی از طریق اینستاگرام کسب درآمد حداقلی دارند. همچنین حداقل ۲۰۰ هزار کسب‌و‌کار کوچک و متوسط و حدود ۵۰۰ هزار کسب‌وکار استانی و بومی در اینستاگرام صفحه فعال دارند و درحال‌حاضر بیش از ۴۷ میلیون کاربر فارسی‌زبان در بستر این شبکه فعالیت می‌کنند.

برآوردهای مرکز پژوهشی بتا نشان می‌دهد تنها درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع‌رسانی توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سال، مبلغی در حدود ۷۰۰ تا هزار میلیارد تومان است.
 به‌طوری‌که می‌توان گفت مجموع درآمد ۶۰۰ اینفلونسر برتر اینستاگرام فارسی در یک‌سال چیزی در حدود درآمدی است که سازمان صداوسیما از تبلیغات به دست می‌آورد. 

هزینه متداول درج هر ویدئوی کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌های مختلف در صفحات اینفلوئنسرهای اینستاگرام، مبلغی در حدود ۵ تا ۱۰۰ میلیون است و هرکدام از اینفلوئنسرهای اینستاگرام، روزانه تعداد قابل‌توجهی از چنین ویدئوها و استوری‌های تبلیغاتی را در صفحات خود با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند.

استرالیا به کاربرانش حق انتخاب اشتراک گذاری اطلاعات می دهد

مهر: یک سازمان قانون گذار در استرالیا مشغول بررسی هایی است تا به کاربران اختیاراتی دهد نوع اطلاعاتی را که می خواهند با گوگل و شرکت های فناوری تبلیغاتی به اشتراک بگذارند را مشخص کنند.

بر اساس گزارش رویترز، یک سازمان قانون گذار استرالیایی قصد دارد به کاربران اینترنت حق تصمیم گیری درباره اطلاعاتی دهد که شرکت های فناوری مانند گوگل با مشتریان تبلیغاتی خود به اشتراک می گذارند. چنین اقدامی بخشی از تلاش های دولت این کشور برای کاهش سلطه شرکت های فناوری است.

از سوی دیگر کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا (ACCC) نیز پیشنهاد کرده تا توانایی شرکت های بزرگ برای دسترسی به تاریخچه آنلاین کاربران برای فروش متقاطع محصولات و کالاها محدود شود.

این پیشنهادات بخشی از گزارش ACCC درباره تبلیغات دیجیتال در استرالیا است. ارزش این بازار در استرالیا ۲.۶ میلیارد دلار تخمین زده می شود و به گفته این قانو نگذار حوزه مذکور فاقد رقابت، شفافیت و گزینه های انتخابی است.

همچنین کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا تخمین می زند سهم گوگل از درآمد تبلیغات دیجیتال باتوجه به نوع سرویس این شرکت بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد است.

احداث چهار پارک اقتصاد دیجیتال در کشور

ایسنا: مشاور وزیر و رییس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات از در حال ساخت بودن چهار پارک اقتصاد دیجیتال در سطح کشور خبر داد.

محمدصدیق دامغانی زاده گفت: در حال حاضر چهار پروژه پارک اقتصاد دیجیتال در سطح کشور در دست اجراست که تولید محتوای فرهنگی و توسعه نقش فناوری اطلاعات در کشاورزی و تولید مواد غذایی ازجمله رویکردهای مهمی است که در این پروژه‌ها دنبال می‌شود.

شکست پروژه اینترنت بالونی آلفابت

ایتنا: سرانجام پروژه رؤیایی شرکت آلفابت مبنی بر ارائه اینترنت بر مبانی سیستم‌های بالونی به پایان راه رسید و این شرکت به‌صورت رسمی از پایان دادن به پروژه لون خبر داده است.
 بر اساس گزارش Engadget، شرکت آلفابت رسماً اعلام کرده است که پروژه بالون‌های ارائه‌کننده اینترنت در ارتفاع بالا که با نام پروژه لون شناخته می‌شدند، قادر به رسیدن به دستاوردهای پیش‌بینی‌شده نبوده است و به همین دلیل نیز این شرکت به این پروژه پایان خواهد داد.

در سال ۲۰۱۳ بود که گوگل با معرفی کردن پروژه لون توانست تا بسیاری را شگفت زده کند. این پروژه بر پایه ارائه خدمات اینترنت بی‌سیم به کمک بالون‌هایی بود که در ارتفاع ۲۰ کیلومتری از سطح زمین شناور می‌شدند.

 شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت اعلام کرده است که این پروژه به علت اینکه نتوانسته است تا از نظر اقتصادی به‌صورت درستی این پروژه را به بهره وری برساند تصمیم به پایان آن گرفته‌است و رسماً پروژه لون را یک پروژه شکست‌خورده معرفی کرده است.

 در طول دوران کاری این پروژه، لون در سال ۲۰۱۸ توانست تا از پروژه X moonshot جداشده و به یک بخش مستقل در ساختار طبقاتی آلفابت تبدیل شود ولی به نظر می‌رسد که دو سال و نیم بعد، این امر سرانجام پس از ۹ سال تلاش به شکست منتهی شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=5595

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.