• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
2

بیشتر بیماری‌های ویروسی در آنفلوانزا نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک ندارند/راه‌اندازی ۱۰ مرکز سطح ۲ ناباروری در شهرستان‌های اصفهان

  • کد خبر : 12056
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
بیشتر بیماری‌های ویروسی در آنفلوانزا نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک ندارند/راه‌اندازی ۱۰ مرکز سطح ۲ ناباروری در شهرستان‌های اصفهان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هنوز تا حدودی درگیر بیماری آنفلوانزا هستیم که احتمال وقوع پیک دوم در دی‌ماه و بهمن‌ماه وجود دارد، گفت: باور غلطی که بین مردم وجود دارد استفاده از آنتی‌بیوتیک، کورتون و داروهایی که جایگاهی در درمان بیماری آنفلوانزا ندارند، است.

به گزارش ریاح نیوز، سید مرتضی حیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هفته بسیج و یاد و خاطره شهدایی که جان خود را برای حفظ تمامیت ارضی در طول سال‌های گذشته تقدیم نظام و انقلاب کردند را گرامی می‌داریم، بحران اخیر اثبات کرد که دشمنان هدفی به جز تجزیه کشور نداشتند، همچنین روز پرستار را گرامی می‌داریم و آرزو می‌کنیم پرستاران به جایگاه واقعی خود دست یابند.
وی ادامه داد: امیدواریم پرستاران به جایگاهی برسند که بتوانند این رشته را به فرزندان خود توصیه کنند، اگر بتوانیم از رشته پرستاری صیانت کنیم و افراد نخبه به این جایگاه برسند، می‌توان از آینده سلامت جامعه اطمینان خاطر حاصل کرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به دهم مهرماه روز جهانی ایدز، تصریح کرد: ممکن است کمتر از گذشته در خصوص بیماری ایدز صحبت شود، اما بیماری است که در تمام جهان وجود دارد، بیش از نیمی از بیماران مبتلا به ایدز از بیماری خود مطلع نیستند، این در حالی است که اگر رفتارهای بی‌پروایی از این افراد سر بزند، می‌توانند ویروس ایدز را به سایر افراد انتقال دهند.
وی اضافه کرد: بیماری ایدز به گونه‌ای است که در مراحل حاد بیماری علائمی مانند عفونت‌های ویروسی دارد، بیماری HIV به معنای نقص سیستم ایمنی است، به گونه‌ای که اگر انواع باکتری، ویروس و قارچ در بدن مبتلایان ایجاد شود، می‌تواند کشنده باشد، اما اگر افراد معمولی به این نوع بیماری‌ها مبتلا شوند؛ طبیعی و قابل درمان است.
حیدری ادامه داد: اگر تشخیص بیماری در مبتلایان به HIV به موقع صورت گیرد و درمان ضد ویروس انجام و داروهای تقویت سیستم ایمنی بدن تجویز شود، می‌تواند سیر و پیش آگهی و تبعات اجتماعی بیماری را کاهش دهد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر درگیر چند بحران بزرگ از جمله کرونا و آنفلوانزا بودیم که سیستم درمان و سلامت دنیا و کشور و استان را درگیر کرد، بخش زیادی از سرمایه و ظرفیت درمانی و نیروی انسانی استان اصفهان درگیر کرونا شد، در این راستا تعدادی از کادر درمان و پرستاران جان خود را فدای سلامتی هم‌وطنان کردند.
وی با بیان اینکه هنوز تا حدودی درگیر بیماری آنفلوانزا هستیم که احتمال وقوع پیک دوم در دی‌ماه و بهمن‌ماه وجود دارد، گفت: باور غلطی که بین مردم وجود دارد استفاده از آنتی‌بیوتیک، کورتون و داروهایی که جایگاهی در درمان بیماری آنفلوانزا ندارند، است.
حیدری تصریح کرد: آنفلوانزا بیماری ویروسی است که با داروهای ساده مانند مسکن‌ها و ضد سرماخوردگی درمان می‌شود، تنها در مواردی که پزشک تشخیص دهد و نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک باشد، تجویز می‌شود. بیشتر بیماری‌های ویروسی در آنفلوانزا نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک ندارد، مگر اینکه عفونت‌هایی مانند عفونت گوش میانی، سینوزیت یا درگیری ریوی ایجاد شود.
وی افزود: در موج جدید آنفلوانزا درگیری بیشتری را شاهد بودیم، به گونه‌ای که بستری اطفال به بیمارستان‌ها افزایش یافت، همچنین درگیری ریوی و تجمع ترشحات عفونی را شاهد بودیم، در حال حاضر از این پیک عبور کردیم و روند بیماری آنفلوانزا در استان رو به کاهش است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در طرح ملی واکسیناسیون درصد قابل توجهی از افراد جامعه در مقابل کرونا واکسینه شدند، گفت: در استان اصفهان علاوه‌بر طرح ملی واکسیناسیون، طرح شهدای سلامت نیز با همکاری نهادهایی مانند دانشگاه علوم پزشکی، سپاه و سایر ارگان‌ها کمک کرد تا بتوانیم درصد بالاتری از مردم استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهیم.
وی اضافه کرد: تعدادی از مردم تمایلی برای تزریق واکسن کرونا نداشتند، از این رو طرح اقناع‌سازی این افراد اجرایی شد.
حیدری افزود: با نگاه به بحث سلامت و درمان در کشور در می‌یابیم که اوایل انقلاب و قبل از آن، نیازمند حضور پزشکان و متخصصان خارجی و اعزام بیماران به سایر کشورها بودیم، گاهی برای اعمال جراحی ساده که اکنون در کلینیک‌ها به صورت سرپایی انجام می‌شود، در گذشته افراد با صرف هزینه‌های هنگفت برای درمان به خارج از کشور مراجعه می‌کردند.
وی خاطرنشان کرد: با تربیت نیروی انسانی کافی و زبده علاوه بر اینکه درمان در کشور خودمان انجام می‌شود، بستر را برای گردشگران خارجی و گردشگری سلامت در استان اصفهان فراهم کردیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اعمال جراحی، اقدامات تشخیصی و درمانی پیچیده در سطح استان با تکیه بر نیروی کارآمد و متخصصان و فوق تخصصان انجام می‌دهیم تا زمینه برای توسعه گردشگری سلامت به عنوان منبع درآمدی بالا برای استان فراهم شود، این اقدام نیاز به همکاری چندین دستگاه و ارگان است.
وی با بیان اینکه از نظر نیروی انسانی، فضای فیزیکی، بیمارستان‌، ابزار تشخیصی و درمانی مشکلی در سطح استان اصفهان نداریم، اضافه کرد: تولید تجهیزات پزشکی از جمله دستاوردهای خوبی است که اکنون شاهد آن هستیم.
حیدری با اشاره به اینکه عمده تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: ماشین‌های بیهوشی، دستگاه ونتیلاتور و سی‌تی‌اسکن از جمله تجهیزات پزشکی است که در داخل کشور تولید می‌شود، این دستاورد نیز در راستای توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و اعتماد به جوانان حاصل شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در سطح استان اصفهان شیوع بعضی از بیماری‌ها را شاهد هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: سن جمعیت استان در مقایسه با سایر استان‌ها و شهرهای کشور در رده سنی بالا قرار دارد که باعث می‌شود بیماری‌های قلبی، فشارخون و دیابت در استان اصفهان افزایش یابد.
وی اضافه کرد: بسیاری از مبتلایان فشارخون و دیابت به شکل مزمن عملکرد سایر ارگان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، یعنی اگر دیابت به موقع تشخیص داده و درمان نشوند با موارد بسیار خطرناکی مانند وقوع سکته‌های قلبی، بیماری و نارسایی قلبی و کلیوی، دیالیز، خون‌ریزی شبکیه چشم در بیماران مواجه خواهیم شد.
حیدری افزود: افرادی که سابقه دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی در خانواده آن‌ها وجود داشته است یا افرادی که از داروهای خاص و کورتون استفاده می‌کنند و بیماری زمینه‌ای دارند باید قندخون خود را به صورت مرتب اندازه‌گیری کنند.
وی اظهار کرد: گاهی افرادی فشارخون بالایی دارند، اما تشخیص داده نشده است و تصور می‌کنند، به دلیل اینکه عوارضی برای آن‌ها ایجاد نشده است، مشکلی ندارند، این در حالی است که با گذر زمان به نارسایی کلیه و چشم و سایر ارگان‌ها مبتلا می‌شوند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: توجه و تغییر در سبک زندگی، رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود، چرا که در کاهش قندخون و فشارخون مؤثر است و می‌تواند موارد خفیف تا متوسط این بیماری‌ها را تا حد زیادی کنترل کند، بدون اینکه نیاز به دارو وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته به عنوان اولین استان در کشور شناخته شدیم که توانستیم کودکان ناشنوا یا کم شنوای زیر چهار سال که در لیست انتظار کاشت حلزون شنوایی بودند را درمان کنیم تا شنوایی آن‌ها افزایش یابد.
حیدری با بیان اینکه در حال حاضر فهرست انتظار بیماران کم شنوا و ناشنوای زیر چهار سال به صفر رسیده است، اضافه کرد: طرح ملی کاشت حلزون شنوایی که از ۲۹ مردادماه سال جاری با حمایت وزارت بهداشت ابلاغ شد تا به طور رایگان و بدون پرداخت هزینه در کشور انجام شود، پروتز حلزون شنوایی حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که دولت تمام هزینه‌ها را متقبل شده است.
وی افزود: نوزادان در بدو تولد تا حداکثر سنین یک ماهگی باید غربالگری شوند، ۰.۲ درصد موالید با کاهش شنوایی مواجه هستند که حدود ۱۰ درصد از آن‌ها نیاز به کاشت حلزون شنوایی خواهند داشت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اگر مراحل تشخیص غربالگری و اقدامات تشخیصی و درمانی و تست‌های شنوایی به درستی در سطح یک (بعد از تولد) انجام شود و سپس به مراکز سطح دو و سه ارجاع می‌شوند، شاهد کاهش شنوایی در نوزادی نخواهیم بود.
وی ادامه داد: زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی تا ۱۸ ماهگی است و اگر زمان طلایی از دست برود، نتایج کاشت حلزون تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ممکن است اثر واقعی را نداشته باشد.
حیدری گفت: خانواده افراد کم شنوا باورهای نادرست و ترسی داشتند که کاشت حلزون چه تبعاتی می‌تواند برای فرزند آن‌ها داشته باشد، از این رو باید نسبت به این اقدام فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی کافی انجام گیرد.
وی با اشاره به طرح جوانی جمعیت مصوب مجلس شورای اسلامی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز قرارگاهی تشکیل دادیم که معاونان و ریاست دانشگاه در این قرارگاه حضور دارند و وظایف و تکالیف حوزه درمان مورد بررسی قرار گرفته است، همچنین مشکلات و موانع این حوزه در حال برطرف شدن است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: یکی از تکالیفی که به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده این است که سطح دو ناباروری در بیشتر شهرستان‌ها راه‌اندازی کنیم، تاکنون اقدامات اولیه برای راه‌اندازی ۱۰ مرکز را سطح دو ناباروری را انجام دادیم.
وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های تحت نظارت گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از هفته جاری، اظهار کرد: برای مراکز سطح دو ناباروری وجود متخصص زنان آموزش دیده در خصوص ناباروری، متخصص اورولوژیست و جراحی مجاری ادراری و آزمایشگاهی نیاز است.
حیدری گفت: امیدواریم مراکز سطح دو ناباروری در بیشتر شهرستان‌ها راه‌اندازی شود، یکی از مزایای راه‌اندازی این مراکز این است که بیشتر موارد ناباروری تا ۸۵ درصد در مراکز سطح دو قابل انجام و درمان هستند و افراد را بی‌نیاز از اعزام به مرکز استان می‌کند، این در حالی است که درمان در مراکز سطح دو ناباروری رایگان است.
وی با اشاره به موضوع جنین در کشور، اضافه کرد: در معاونت درمان، اداره نظارت و حقوقی و همکاری سایر ارگان‌ها در راستای سقط جنین به شدت برخورد می‌کنیم و تعدادی از مطب‌هایی که این عمل خلاف شرع، اخلاق حرفه‌ای و انسانی را انجام می‌دادند، شناسایی کردیم و اقدامات حقوقی و قضائی انجام شده تا از این اقدام جلوگیری شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون افت آمار پیوند کلیه و کبد را در استان اصفهان داشتیم، ادامه داد: بزرگ‌ترین منابع برای اهدای عضو بیماران مبتلا به مرگ مغزی هستند، بیمارانی که به لحاظ پزشکی و فتوای بیشتر مراجع شرعی از جمله مقام معظم رهبری (مدظله) بیمارانی هستند که حیات ندارند.
وی اضافه کرد: بسیاری از ارگان‌های بیمار مرگ مغزی مانند مغز استخوان، قرنیه، پانکراس، کلیه، کبد، ریه قلب می‌تواند اهدا شود و جان عده‌ای را نجات دهد، از این رو نیاز به فرهنگ‌سازی و تقویت باورها در راستای اهدای اعضا داریم، یکی از بزرگ‌ترین مصادیق احیای افراد و بیماران بحث پیوند است که باید بیش از پیش روی آن تمرکز کنیم.
حیدری با بیان اینکه آماری از تعداد منتظران پیوند اعضا در دست نیست، اما بیماران نیازمند به کلیه آمار بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: در سال جاری اهدای عضو از جسد یا فرد مرگ مغزی نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اما با نقطه ایده‌آل و بستر لازم فاصله داریم که امیدواریم با فرهنگ‌سازی این مشکل رفع شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در بیمارستان سیدالشهدا پیوند مغز استخوان از فرد به خودش انجام می‌شود، اضافه کرد: در هفته‌های گذشته بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان الزهرا راه‌اندازی شد، همچنین بستر و تجهیزات لازم در این بخش فراهم شده است و امیدواریم با بازدیدهای نهایی که کارشناسان وزارتخانه انجام می‌دهند، شاهد پیوند مغز استخوان از غیر به افراد نیازمند باشیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بهداشت سلامت روان، خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت بهداشت برای سلامت و ارتقای سلامت روان و پیشگیری از خودکشی جلساتی تشکیل شده است، در حقیقت همان‌گونه که از آی‌کیو و ای‌کیو در جهان صحبت می‌شود، در حال حاضر از هوش معنوی و تأثیر آن در پیشگیری از بروز بیماری‌های روانی و مشکلات ناشی از آن صحبت می‌شود، چرا که در جوامع شهری و صنعتی در حال افزایش است.
وی تصریح کرد: لازم است قبل از اینکه مشکل روانی در افراد شدید شود و اتفاقات بدی رخ دهد بهتر است اقدامات لازم و پیشگیرانه انجام شود، بسیاری از بداخلاقی‌ها و مشکلات رفتاری بین افراد در جامعه نشأت گرفته از مشکل درونی افراد است که مورد توجه قرار نمی‌گیرد و به اتفاقات حاد مانند خودکشی یا تشدید بیماری‌ها منجر می‌شود که نیازمند درمان‌ها و تبعات سنگین‌تر است.
حیدری گفت: زمانی که فردی خودکشی می‌کند ممکن است پدر، مادر، خانواده و حتی یک نسل را دچار آسیب کند، از این رو باید بستر فرهنگی فراهم شود تا همگان بدانند بیماری‌های روحی و روانی نیز مانند دیگر بیماری‌ها نیاز به درمان و مراقبت دارند.
وی اضافه کرد: گاهی پدر و مادرها نگران هستند که بیماری روحی و روانی فرزندشان انگی برای وی باشد به همین دلیل مانع از مراجعه و بستری شدن می‌شوند، این در حالی است که مشکلی که در کودکی با مراجعه حداقلی به پزشک رفع می‌شود، در آینده و بزرگسالی فرد به معضل بزرگ تبدیل خواهد شد، از این رو مراجعه به روان‌شناس و روان‌پزشک نباید در جامعه به عنوان انگ شناخته شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص کمبود تخت‌های بیمارستانی، گفت: علی رغم اینکه استان اصفهان همواره به عنوان استان برتر و برخوردار شناخته می‌شود با کمبود تخت‌های ویژه مواجه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی در استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل ۶۰ درصد است، هدف از اینکه بیمارستان احداث می‌شود و نیاز به تخت بیمارستانی وجود دارد برای مواقع بحرانی مانند کرونا است.
حیدری گفت: با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور به استان اصفهان و بودجه‌های خوبی که تصویب و در اختیار دانشگاه قرار گرفت به تعداد تخت‌های بیمارستانی به ویژه در بیمارستان ورزنه و امام حسین (ع) اصفهان افزوده خواهد شد.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت باید به یک مطالبه تبدیل شود، اضافه کرد: حوزه سلامت نمی‌تواند خودگردان باشد، باید برای سلامت و ارتقای آن هزینه کرد، اگر دستاوردهایی که از ابتدای انقلاب به دست آوردیم را حفظ نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: بعضی از رشته‌های تخصصی با کاهش ورودی مواجه شدند که ممکن است در آینده نه چندان دور با مشکلاتی در این راستا مواجه شویم، رشته بیهوشی طب اورژانس، جراحی، داخلی و اطفال از جمله رشته‌های پایه هستند.
وی با اشاره به نظام تعرفه‌گذاری برای خدمات پرستاری، گفت: در دولت سیزدهم جایگاه خوبی برای پرستاران قائل شدند، بعد از سال‌های سال نظام تعرفه‌گذاری برای خدمات پرستاری تصویب شد و اکنون در مراحل نهایی به سر می‌برد تا اتفاقات خوبی برای پرستاران شاهد باشیم.
حیدری افزود: در سالیان گذشته بسترسازی مناسب برای اجرای نظام ارجاع یا پزشک خانواده و هماهنگی میان حوزه درمان، بهداشت و فناوری اطلاعات فراهم نشده بود، این طرح توسط دولت در دست اجرا قرار گرفته است و امیدواریم با اقدام به موقع اجرایی و عملیاتی شود تا بسیاری از مشکلات و هزینه‌های اضافه رفع شود.
وی با اشاره به کمبود دارو، ادامه داد: در ماه‌های گذشته با کمبود آنتی بیوتیک و سرم مواجه بودیم، در حقیقت بخش زیادی از کمبودها حقیقی نبود، بسیاری از بیماران نیاز به سرم و آنتی بیوتیک ندارند، اگر تجویز منطقی دارو بر اساس دستورالعمل‌ها و کمیته نظارت بر تجویز منطقی دارو انجام شود، با کمبود دارو مواجه نخواهیم شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه زمانی که با مصرف مایعات بیماری افراد رفع می‌شود، نیازی به تزریق سرم و آنتی بیوتیک وجود ندارد، اضافه کرد: در حال حاضر کمبودها در حال برطرف شدن است این در حالی است که بحث درمان هیچ‌گاه متوقف نشده است.
وی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما نظارت بر عملکرد ارائه کنندگان خدمت است، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های وزارت بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز تشدید نظارت‌ها است، در این حوزه نیز اقدامات خوبی انجام شده و نظارت‌ها تشدید شده است و برخورد با موارد تخلف و دریافت مازاد با تعرفه‌ها را افزایش دادیم.
حیدری اضافه کرد: قرارگاه عالی نظارت بر درمان اخیر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده است که در آن معاونت درمان کشور، دادستان، نماینده تعزیرات کل کشور، نظام پزشکی، پزشکی قانونی و سایر ارگان‌ها حضور دارند و تخلفات را بررسی و حکم مستقیم برای متخلفان صادر می‌شود، قرار است معادل این قرارگاه نیز در استان‌ها تشکیل شود.
انتهای خبر/ م ک/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=12056

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.