• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

برگزاری مانوار زلزله و ایمنی مدارس ویژه دانش‌آموزان/۶۰ دستگاه شتاب‌نگار در اصفهان نصب شد

  • کد خبر : 12070
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
برگزاری مانوار زلزله و ایمنی مدارس ویژه دانش‌آموزان/۶۰ دستگاه شتاب‌نگار در اصفهان نصب شد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مانور زلزله و ایمنی مدارس ویژه دانش‌آموزان با هدف آشنایی با نحوه پناه‌گیری صحیح در برابر اثرات زلزله و با شعار "مدرسه ایمن جامعه تاب‌آور" هم‌زمان با سراسر کشور در ۵۶۰۰ واحد آموزشی برگزار می‌شود.

به گزارش ریاح نیوز، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: مانور زلزله و ایمنی مدارس ویژه دانش آموزان با هدف آشنایی با نحوه پناه‌گیری صحیح در برابر اثرات زلزله و با شعار مدرسه ایمن جامعه تاب‌آور امروز سه‌شنبه هشتم آذرماه همزمان با سراسر کشور در ۵۶۰۰ واحد آموزشی و با مشارکت ۹۶۰ هزار دانش‌آموز در استان اصفهان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود پنج هزار مربی آموزش‌های لازم از جمله پناه‌گیری صحیح و اصول ایمنی در برابر زلزله را به دانش‌آموزان ارائه دادند، ادامه داد: مانور زلزله از سال‌های گذشته تاکنون در کشور برگزار می‌شود، از این رو بیست و چهارمین مانور زلزله و ایمنی امروز هشتم آذرماه همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان برگزار می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: افزایش سطح آگاهی و توان دانش‌آموزان در مواجهه با اثرات زلزله از جمله اهداف برگزاری این مانور است، تا دانش‌آموزان نحوه پناه‌گیری صحیح را بیاموزند و آمادگی لازم در زمان وقوع زلزله را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ایران در کمربند زلزله‌خیز (آلپ، هیمالیا) قرار دارد و هر ۱۰ سال یک بار شاهد وقوع زلزله در کشور هستیم، زلزله بم، سرپل‌ذهاب، بروجرد باعث بروز خسارت‌های مالی و جانی فراوانی شده است، در این راستا باید اقدامات سازه‌ای مانند ایمنی سازه‌های ساختمانی در برابر زلزله انجام شود.

تشکیل کمیته مانور زلزله در اصفهان

شیشه‌فروش با اشاره به تشکیل کمیته مانور زلزله در استان اصفهان، افزود: این کمیته با همکاری جمعیت هلال‌احمر، شهرداری، نیروی انتظامی، صداوسیما، اورژانس پیش بیمارستانی، سازمان دانش‌آموزی و اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تشکیل و از قبل آموزش‌های لازم توسط مربیان برای برگزاری مانور زلزله انجام شده است، همچنین مکان‌های امن در کلاس درس و آزمایشگاه‌ها برای دانش‌آموزان تشریح شده و آموزش‌های لازم توسط اورژانس، هلال‌احمر و مربیان ارائه شده است.

وی اضافه کرد: در مانور زلزله با توجه به آموزش‌هایی که به دانش‌آموزان ارائه شده قرار است، پناه‌گیری صحیح توسط آن‌ها انجام شود، همچنین پناه‌گیری در مکان‌های امن، کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها و حیاط مدرسه مشخص شده است و بعد از پناه‌گیری تخلیه اضطراری انجام می‌شود و دانش‌آموزان خروج اضطراری را تمرین می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تلاش کردیم هر مدرسه به یک پایگاه امدادی تبدیل شود، اظهار کرد: از این رو نقشه شناسایی مدرسه مشخص شده و مسیرهای خروج اضطراری تعیین شده است، همچنین جعبه کمک‌های اولیه و کپسول اطفای حریق در این مکان‌ها قرار داده شده است.

وی گفت: مکان‌هایی در مدارس که احتمال خطر دارد ایمن سازی شده است، همچنین سیستم گرمایش مدارس ایمن شده و طرح‌هایی برای مقاوم‌سازی مدارس در سطح استان اصفهان اجرایی شده است.

استقرار ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در استان اصفهان

شیشه‌فروش با اشاره به راهبردهای پیشگیری و کنترل خطر زلزله، افزود: مکان‌یابی و مناسب‌سازی کاربری‌ها در مناطق جمعیتی و شهری و روستایی و تأسیسات مهم، بهبود و نظارت بر ساخت‌وساز با به‌کارگیری نیروی متخصص و ماهر در تمام سطوح، ممنوعیت جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرایمن در برابر زلزله، الزام همه واحدهای مسکونی برای بیمه کردن، استانداردسازی مصالح پایه و اصلی، الزام استفاده از مصالح با کیفیت، ترویج به استفاده از فناوری‌های نوین و پایدار در ساخت‌وساز و ایمن‌سازی و بهسازی ساختمان‌های دولتی و عمومی از جمله سیاست‌های کلی کشور و استان اصفهان در برابر زلزله است.

وی گفت: ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در اصفهان استقرار دارد که زیر نظر ژئوفیزیک دانشگاه تهران است، این ایستگاه‌ها تمام زلزله‌ها از جمله کهلرزه‌ها و لرزه‌های بزرگ را ثبت می‌کند و آمار آن در اختیار محققان قرار می‌گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: ۶۰ دستگاه شتاب‌نگار در استان اصفهان نصب شده که این دستگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با نصب این دستگاه‌ها مجهز به سامانه راه‌اندازی هشدار و پیش‌آگهی برای زلزله را هستیم، دستگاه‌ها شتاب‌نگار توسط مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در مناطق مختلف نصب شده که حدود ۱۰ دستگاه آنلاین است و می‌توانند سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارت ناشی از آن را با انتقال سریع اطلاعات اعلام کنند.

وی با بیان اینکه استان اصفهان جانشین تهران در مدیریت بحران است، خاطرنشان کرد: مانور زلزله در مدارس اجرایی می‌شود تا دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را در این راستا دریافت کنند، در بیشتر زلزله‌های کشور استان اصفهان در زمینه امدادونجات و بازسازی اقدامات قابل توجهی انجام داده است، در زلزله بم پنج هزار واحد مسکونی، در زلزله بروجرد ۱۲ هزار واحد مسکونی و در زلزله سرپل‌ذهاب سه هزار واحد مسکونی توسط استان اصفهان بازسازی شده است.

انتهای خبر/م ک/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=12070

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.