• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

باید جریان نامنظم آب را با الگوی کشت تنظیم کرد

  • کد خبر : 8064
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
باید جریان نامنظم آب را با الگوی کشت تنظیم کرد
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت:کشاورزی در شرق اصفهان از همه لحاظ استثناء خواهد شد؛اگر در بحث الگوی کشت برنامه‌ریزی داشته باشیم و بتوانیم آن را به کرسی بنشانیم، می‌توانیم شرق اصفهان را از مباحث کشوری کشت استثناء کنیم.

به گزارش ریاح، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای با موضوع آب و الگوی کشت اظهار داشت: مسأله‌ای که در شرق اصفهان مطرح است و مطالعات انجام شده نیز سعی دارد ما را به همان موضوع برساند، این است که حقابه و سهم‌آبه‌ای در شرق اصفهان برای کشاورزی وجود دارد و نیاز است که کشاورزان سهم را دریافت کنند و با توجه به آورد رودخانه این عدد متفاوت است و گاهی تا حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و گاهی در کل به حدود ۷۰ درصد می‌رسد.

وی با بیان این نکته که صنف کشاورزی در جلسه‌ای می‌گفتند اگر ۴۰۰ میلیون متر مکعب هم به ما برسد راضی هستیم، توضیح داد: موضوع این است که نیاز است برای این ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب چه اتفاقی در شرق اصفهان بیفتد تا بیش‌ترین فایده حاصل شود.

طغیانی با یادآوری اینکه در سال گذشته تجربه‌ای که وجود داشت این بود که به‌دلیل مباحث اقتصادی کشاورزان به سمت کاشت ذرت رفتند و بیش از ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد منطقه شرق شد و این موضوع بی سابقه بود، تصریح کرد: در آن زمان کشاورزان سهم پاییز و بهار را دریافت کرده بودند و در سال ۹۸، ۲ یا ۳ کشت انجام شد اما نتیجه مصرف بسیار زیاد آب فقط ۱ سال آن‌ها را احیا کرد و نتوانستند فایده‌‌ای که نیاز بود را ببرند و سال بعد خشک شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: زندگی کشاورزان زندگی‌ای نوسانی است و زمانی که کشت نیست، گزینه‌ای ندارند.

وی با بیان اینکه در بحث مدیریت آب، طرح ۲ سؤال مهم است اظهار کرد: سؤال اول این است که چطور ممکن است جریان نامنظم آب را با بحث الگوی کشت تنظیم کرد تا کشاورزان زندگی پایدار داشته باشند؛ در این راستا قصد داریم جریان نوسانی که تحت تأثیر جریان آب است را به جریانی با ثبات تبدیل کنیم؛ تجربیات کشت گلخانه‌ای در همین مسیر است و شاهد مثال‌های آن هستیم.

طغیانی ادامه داد: سؤال بعد این است که در این منطقه چه سیاست‌گذاری نیاز است تا این مدل جواب دهد؛ نمی‌توان کشاورز را مجبور به کشت محصول خاص کرد بلکه نیاز است نظام انگیزشی به‌طوری درست شود که به سمت کشت محصولات کم آب برود؛ در این راستا نیاز است مطرح کنیم نظام انگیزشی‌مان چه باشد و حاکمیت در این باره چه ابزارهایی در دست دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیاز است که ۲ مورد یعنی اینکه کشاورز چه بکارد و با چه ابزاری به این سمت قدم بردار باهم پیش برود، یادآور شد: سؤال اول به این دلیل مطرح می‌شود که تلاش کنیم زندگی کشاورز را تنظیم کنیم و دلیل مطرح کردن سؤال دوم این است که نمی‌توان کشاورز را مجبور به کاری کرد و نیاز است خودش به آن سمت برود.

وی با اشاره به این نکته که نیاز است حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آبی که وارد منطقه می‌شود، بیش‌ترین اثر درآمدزایی و اقتصادی آن بر زندگی کشاورزان باشد، گفت: تصفیه‌خانه شرق و شمال، حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب پساب تولید خواهد کرد و به فرض اینکه تصفیه تکمیلی صورت بگیرد، حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب خروجی دارد و اگر ممکن باشد با حل مسائل حوضه حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب دیگر به‌دست آورد، مشکلات حل می‌شود.

طغیانی توضیح داد: مشکل فعلی کشاورزان بر سر آب اول است یعنی ۳۳۰ میلیون متر مکعب آب برای یک کشت می‌خواهند تا گندم بکارند؛ اگر این ۳۳۰ میلیون متر مکعب با ۲۰۰ میلیون متر مکعب پیوند بخورد، مقدار آب قابل توجهی داریم که جریان زندگی خوبی را ایجاد می‌کند و این به شرطی است که سرمایه‌گذاری‌ها صورت بگیرد تا بتوانند در تمام سال برای آن حساب کنند زیرا جریان ۲۰۰ میلیون متر مکعب برای همه سال است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: کشاورزی در شرق اصفهان از همه لحاظ استثناء خواهد شد؛ اگر در بحث الگوی کشت برنامه‌ریزی داشته باشیم و بتوانیم آن را به کرسی بنشانیم، می‌توانیم شرق اصفهان را از مباحث کشوری کشت استثناء کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=8064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.