• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
دبیر اجرایی جشنواره فرش خبر داد:

اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران در اصفهان برگزار می‌شود

  • کد خبر : 9518
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران در اصفهان برگزار می‌شود
دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران گفت: اولین دوره از جشنواره ملی قالی فاخر با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور در حوزه فرش در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش ریاح، علی میرجمالی دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران در نشست خبری این جشنواره اظهار کرد: اولین دوره از «جشنواره ملی قالی فاخر ایران» در اصفهان با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور برگزار می‌شود. شورای سیاستگذاری جشنواره شامل مرکز ملی فرش ایران و ستاد راهبری فرش دستباف ایران است. رئیس مرکز ملی فرش ایران ریاست شورای سیاستگذاری را بر عهده دارد.

وی افزود: ستاد اجرایی این جشنواره که رکن دوم آن محسوب می‌شود، سازمان صمت استان اصفهان به عنوان رئیس ستاد اجرایی و اتاق بازرگانی اصفهان و کاشان، استانداری و تشکل‌های صنفی مرتبط با فرش دستباف اصفهان به عنوان عضو در آن حضور دارند. دبیرخانه دائمی جشنواره اتاق بازرگان، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، انجمن تولیدکننندگان و صادرکنندگان فرش دستباف هستند.

دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران گفت: داوری این رویداد به صورت ملی با حضور متخصصان فرش صورت خواهد پذیرفت. برگزار کننده این جشنواره توسط بنده به عنوان مسئول اجرایی است. در فرآیند داوری، داوران تنها اطلاعات فنی هر فرش را در اختیار خواهند داشت و مالک آن قالی مشخص نخواهد بود.

میرجمالی افزود: از آنجا که این جشنواره در هفت رسته برگزار می‌شود، ۷ فرش به عنوان قالی برتر و یک فرش با به عنوان قالی برتر از دید مردم انتخاب خواهد شد.

وی تصریح کرد: این هفت رسته عبارت است از فرش‌های عشایری کلاسیک و گبه، فرش روستایی، فرش‌های کلاسیک شهری باف با رجشمار کمتر از ۳۵، فرش‌های کلاسیک شهری باف با رجشمار بین ۳۵ تا ۵۰، فرش‌های کلاسیک شهر باف با رجشمار بیشتر از ۵۰ و فرش‌های تمام ابریشم است. رسته هفتم هم به سایر فرش‌ها نظیر مدرن، زرباف، تصویری و … با تشخیص هیئت داوران اختصاص دارد.

دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران گفت: ثبت نام این جشنواره به صورت رسمی از ۲۰ خرداد ماه که به عنوان روز ملی فرش دستباف نامگذاری شده است، آغاز می‌شود. در این نمایشگاه تلاش می‌شود دانشجویان، اساتید و به طور کلی بازیدکنندگان ضمن بازدید از فرش‌ها امکان رای دادن به آن‌ها را داشته باشند.

مسعود گلشیرازی، رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره قالی فاخر اظهار کرد: در سال گذشته بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای گفت‌گوی بخش خصوصی در اصفهان، موضوعات مرتبط به صنعت فرش مورد واکاوی قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس آمار رقم اشتغال آفرینی صنعت فرش حدود ۱۰ است. تولید ناخالص داخلی اصفهان در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است اما فرصت از دست رفته در اقتصاد اصفهان تقریبا ۶ برابر این مقدار بود. برای استفاده از چنین ظرفیت‌هایی باید نخبگان و فعالان اقتصادی در کنار مسئولان دولتی قرار گیرند و با تبدیل بالقوه‌های اقتصادی به بالفعل و نمود درآمدی و رفاهی برای مردم شهر در این مسیر گام بردارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه داد: این مسئله به یک عمل نو و جهادی نیاز دارد. برگزاری چنین جشنواره‌هایی مقدمه‌ای برای دستیابی به موارد بیان شده است. آنچه امروز صنعت فرش نیاز دارد فعالیتی است که اتاق‌های بازرگانی باید برای کمک به بازاریابی این محصول انجام دهند. اتاق بازرگانی ایران در حوزه برند ملی باید به خودش بیاید و حرکت بنیادی خود را در حوزه برند ملی ایفا کند.

گلشیرازی گفت: جشنواره فرش فاخر در راستای برندسازی این صنعت انجام می‌شود. شاید تصور بر این باشد که فرش فاخر فرش‌هایی با ارزش اقتصادی بیشتر است اما در شیوه نامه مرکز ملی فرش و آیین نامه مربوطه عمدتا به بررسی نوآوری کمی و کیفی در تولید فرش پرداخته می‌شود تا بتواند رقابت‌پذیری فرش ایرانی در بازارهای جهانی را مطرح کند.

وی افزود: در این مسیر باید همه اجزای جامعه در کنار هم حرکت کنند. کارآفرینان ما باید به عنوان پیشرانان اقتصادی در این مسیر حرکت کنند.

احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، نیز اظهار کرد: یکی از بهترین ابزارها برای شناخت رشد، شاخص‌های بهبود محیط کسب‌وکار است. در پاییز سال گذشته شاهد افت این شاخص بوده‌ایم اما با همکاری میان بخش دولتی و خصوصی این شاخص در زمستان رشد و بخشی از افت خود را جبران کرد بنابراین بخشی از مشکل استان در این حوزه حل شد.

وی افزود: این تحول تنها با هم‌افزایی پدیدار می شود. این جشنواره هم نمادی از هم افزایی است که با همکاری بخش‌های مختلفی نظیر اتاق بازرگانی، استانداری و سازمان صمت شکل گرفته است. کاری موفق است که همه جانبه و راهبردی باشد. موضوعی موفق است که متناسب با زمان و مکان طراحی شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: در زیست بوم کسبوکار هرکس باید نقش خود را ایفا کند. سهم خبرنگاران و صاحبان رسانه هم در این مسئله به ویژه در حوزه فرهنگ سازی و معرفی پررنگ است. امروز فرش سفیر ما در خانه‌ها و مراکز مختلف محسوب می‌شود.

شهیر اضافه کرد: در آمریکا به ازای هر تولیدکننده ۸ نفر در پیش زمینه و پس زمینه آن شغل فعالیت می‌کنند. در اروپا این عدد به ۱۱ نفر می‌رسد؛ در ایران هم در حال حرکت به این سمت هستیم.

سعید عصاچی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان، نیز خاطرنشان کرد: در استان اصفهان بیش از ۲۷۰ هزار بافنده وجود دارد. این استان به سهم ۱۵ درصدی از کل صادرات فرش کشور ۵ سبک منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی در خود جای داده است. در این استان باید بیشتر به هنرصنعت فرش توجه شود تا بتوانیم جایگاه از دست رفته فرش را برگردانیم.

فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران، ضمن تبریک ثبت روز ملی فرش در تقویم گفت: این صنعت روزی بخش عظیمی از رشد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده بود اما اکنون باید دید چرا فرش دستباف که بیش از ۲ میلیون نفر در آن مشغول به فعالیت هستند، در شرایط فعلی قرار دارد؟

وی افزود: فرش ایرانی همچون نگینی در دنیا می‌درخشد. فرش اصفهان که از نظر نقش و نگار در دنیا فرشی بی‌همتا و بی‌بدیل است، چرا باید تعداد بافندگانش که اکنون حدود ۲۵۰ تا۲۷۰ هزار بافنده است، روز به روز کاهش پیدا کند؟ امیدوار هستیم که با برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره ملی قالی فاخر ایران اکوسیستم فرش دستباف تثبیت شود و در کنار توسعه این هنرصنعت در جای جای کشور با افزایش قدرت رقابت در ایران و جهان این صنعت بیشتر توسعه یابد. در تلاش هستیم تا سال آینده این جشنواره ملی را به صورت بین‌المللی برگذار کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: این جشنواره در راستای ظهور طرح‌های جدید با کارآفرینی است که با همت و مشارکت بخش خصوصی برگزار می‌شود. اقدامات بسیاری در سطح کشور انجام می‌شود اما اثربخش نیست. هدف این رویداد کشف استعدادهای فرش در حوزه جوانان و قالی‌بافان در اقصی نقاط کشور است.

رافع افزود: باید بتوانیم با همت و تلاش رسانه‌ها تعداد فرش‌هایی که به این دبیرخانه معرفی می‌شوند را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: برندسازی در حوزه فرش دستباف مورد توجه قرار نگرفته است بنابراین باید اقدامات مناسبی را برای این حوزه انجام داد. در قسمت فرعی این جشنواره ملی، رویدادهای بسیاری برگزار خواهد شد که زنجیره ارزش فرش دستباف را کامل کنیم تا در نهایت میزان اشتغال این حوزه افزایش یابد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=9518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.