• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
ورزشی

انفعال و سکوت فدراسیون ادامه دارد/ چرا سلیمی از کاراته جهان حذف شد؟

  • کد خبر : 2299
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
انفعال و سکوت فدراسیون ادامه دارد/ چرا سلیمی از کاراته جهان حذف شد؟
فدراسیون کاراته در قبال حذف نماینده ایران در فدراسیون جهانی و آسیایی سکوت کرده که ابهامات فراوانی را در پی داشته است.

به گزارش ریاح، اواخر سال گذشته بود که جامعه کاراته با خبر حذف (عزل یا اخراج) جواد سلیمی از شورای جهانی داوران فدراسیون جهانی شوک شد. پس از آن انبوهی از حدس و گمان و اما و اگر مطرح شد که البته سوالاتی بی پایان در مورد چرایی حذف وی را به همراه داشت. سوالاتی که مدیران فدراسیون کاراته به عنوان تنها نهاد پاسخگو، هیچگاه پاسخ ندادند و هم اکنون نیز سیاست سکوت و نظاره را در پیش گرفته اند.

با وجود حذف جواد سلیمی از جمع داوران المپیک و شورای داوران آسیا، امید بازگشت او کمرنگتر می شد اما حمایت فدراسیون کشورمان از او، جامعه کاراته را امیدوار به حضور دوباره سلیمی در جایگاه پیشین و حفظ تنها کرسی قهرمان آسیا و جهان در تشکیلات اداری فدراسیون جهانی و آسیایی کرده بود.

اما چندی قبل با انتشار لیست اسامی اعضای اصلی شورای داوران جهان و آسیا و همچنین لیست داوران پیشنهادی المپیک توکیو، مشخص شد که نه تنها جواد سلیمی دیگر جایی در بین داوران جهانی و آسیایی نخواهد داشت، بلکه این مهم از چند جهت باید مورد بررسی دقیق قرار گرفته شود.

* فدراسیونی که فقط نگاه می کند

در ابتدا فراموش نکنیم که نهاد قضاوت و داوری مهمترین رکن هر جامعه یا سازمانی است. هرگونه تشکیک یا خدشه در آن باعث سلب اعتماد جامعه هدف شده و به اعتبار آن صدمات جبران ناپذیری خواهد زد. بدتر اینکه ملیت داور یا قاضی که اخراج یا عزل شده، باعث ایجاد بدبینی و سوظن در بین سایر اعضا نسبت به هموطنان آن شخص خواهد کرد.

ایران که دایه دار قهرمانی جهان و آسیاست، به دلیلی که هنوز کسی نمی داند، تنها کرسی که در آسیا و جهان در اختیار داشت را از دست داده است. شاید برای اولین بار در جهان باشد که کشوری باسابقه درخشان در آن ورزش، عملا هیچ جایگاهی در تشکیلات اداری ندارد. البته، اینکه چرا مدیران فعلی در کسب کرسی در آسیا ناکام ماندند، خود بحثی مفصل و جداگانه است.

اینکه چگونه است که داورانی از گواتمالا، عربستان سعودی و … در تشکیلات جدید داوری جهان حضور دارند ولی ایران که بیشترین تعداد داور ملی، آسیایی و جهانی را دارد، به راحتی کنار گذاشته می شود، پرسشی است که دلالت بر عملکرد مدیریت کنونی فدراسیون دارد.

قطعا اعتبار ایران آسیب جدی دیده است و تا سالها باید عوارض آن را تحمل کنیم ولی برای مواجهه و درمان یک بیماری، باید ابتدا بیماری را شناسایی کنیم که در این مورد خاص هیچکس هیچ اطلاعی ندارد. البته فدراسیون کاراته نیز هیچ موضع گیری نداشته  در سکوت به سر می برد.

* دلایل عزل، اخراج یا حذف جواد سلیمی چه بود؟

اکنون سوال های قابل تاملی وجود دارد. آیا اقدامات جواد سلیمی که منجر به حذف وی شده، تاثیری بر رنکینگ کاراته کاران المپیکی و نتایجشان و حتی اجازه ورود ایران به المپیک خواهد داشت؟ جهت اعتمادسازی و اطمینان دادن به فدراسیون جهانی، چه کارهایی توسط فدراسیون کشورمان صورت گرفته است؟ و مهمتر اینکه حفظ جواد سلیمی در جایگاه فعلی (رییس کمیته داوران فدراسیون) چه عواقب خوب یا بدی خواهد داشت؟ و …

اکنون فدراسیون کاراته و مدیرانش که عمدتا فاقد تخصص در این ورزش هستند، باید پاسخگوی این اتفاق باشند. اگرچه نسبت به عملکرد فدراسیون و مدیران آن نیز نقدهایی نیز وجود دارد که به زودی به بررسی آنها خواهیم پرداخت اما باید ابهامات درباره پرونده جواد سلیمی شفاف سازی شود.

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=2299

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.