• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

اصفهان در رتبه هفتم شیوع سکته قلبی/اصفهانی‌ها بیش از دو برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنند

  • کد خبر : 11141
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
اصفهان در رتبه هفتم شیوع سکته قلبی/اصفهانی‌ها بیش از دو برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنند
امسال اصفهان از نظر شیوع سکته قلبی رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است به طوری که از میانگین کشوری هم بالاتر است. طبق مطالعات انجام شده متأسفانه در شهر اصفهان نمک مصرفی مردم بیش از دو برابر حد توصیه شده و در حدود ۱۱ گرم است؛ البته این میزان در راستای برنامه قلب سالم و طی سال‌هایی که مداخلات بیشتر بودکمی کاهش یافت، اما متأسفانه امروزه میزان نمک مصرفی جامعه رو به افزایش است.

 به گزارش ریاح نیوز ، در نشست خبری هفته جهانی قلب رامش حسین‌خانی مسئول برنامه دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: با توجه به اینکه از هفتم تا چهاردهم مهر ماه هفته جهانی قلب نام‌گذاری شده، بیماری‌های قلبی و عروقی علت اصلی فوت در دنیا است. در هر سال حدود ۱۸٫۶ میلیون نفر به دلیل سکته قلبی و مغزی فوت می‌کنند  به عبارتی از هر ۳ نفر یک نفر در جهان و در ایران ۴۲ درصد بیماری‌های قلبی و مغزی علت اصلی فوتی‌ها است.

آمار شیوع سکته‌های مغزی و قلبی در افراد بالای ۱۸ سال در کشور ۶ و ۷ دهم درصد است که استان اصفهان یک درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

وی  ادامه داد: در طول پاندمی کرونا میزان  مرگ و میر سکته‌های قلبی و مغزی به ۳۳ درصد کاهش یافت و این به معنای کنترل بیماری نیست بلکه تعداد بسیاری از افرادی که به علت کرونا فوت کردند، کسانی بودند که بیماری زمینه‌ای قلبی و عروقی داشتند و علت مرگ، به علت کرونا ثبت شد.

مسئول برنامه دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه همزمان با صنعتی شدن دنیا، تغییراتی در شیوه زندگی به وجود آمده که به تبع آن مرگ و میر نیز افزایش یافت، گفت: عوامل شناخت بیماری‌های قلبی مهم است، چرا که تغذیه نامناسب و مصرف فست فود علت اصلی بیماری است و از طرفی مصرف میوه و سبزیجات بسیار پایین آمده و میزان مصرف نمک هم در کشور بالاست.

وی تصریح کرد: فشار خون بالا احتمال سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد در اصفهان از هر ۳ نفر یک نفر مبتلا به فشارخون است و در عرض ۴ سال ۸ درصد آمار ابتلا به فشار خون افزایش یافته است.

حسین‌خانی گفت: چربی خون، اضافه وزن، چاقی، آلودگی هوا، دیابت، کم تحرکی، مصرف سیگار، قلیان و الکل  از جمله علل دیگر  منشأ بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

مسئول برنامه دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به دسترسی  بیمارهای قلبی به مراکز درمانی، اظهار داشت: باید دسترسی بیماران سهل و ساده باشد تا بتوانند با اقدامات به موقع از ابتلا به بیماری و مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: اگر شیوه زندگی اصلاح شود می‌توان از ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد، در کشورهای توسعه یافته درصد میزان مرگ و میر بیماری‌های قلبی کاهش یافته است.

حسین خانی خاطرنشان کرد: در تمام محلات مراکز جامع سلامت برنامه کنترل فشارخون و دیابت وجود دارد و طرح غربالگری بیماری‌های قلبی عروقی فشار خون و دیابت در اصفهان برای پیشگیری از سکته بین جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال در حال اجراست و در افراد بالای ۳۰ سال نیز به صورت رایگان غربالگری بیماری‌های خاموش و طرح خطر سنجی سکته اجرا می‌شود.

مسئول برنامه فشار خون و دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: ۳۳ درصد افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به بیماری فشارخون، ۱۸ درصد در مرز دیابت و ۱۳ و ۶ دهم درصد هم دارای دیابت هستند.

نوشین محمدی‌فرد معاون پژوهشکده قلب و عروق و متخصص تغذیه با اشاره به مرکز تحقیقات قلب و عروق، اظهار داشت: این  مرکز فعالیت خود را در سال ۶۷  به عنوان یک طرح تحقیقاتی شروع کرد و از همان ابتدا به عنوان یک مرکز همپای بهداشت جهانی در منطقه فعالیت خود را در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی آغاز کرد.

نوشین محمدی‌فرد افزود:  در سال ۱۳۹۰ پژوهشکده  قلب و عروق به منظور گسترش فعالیت‌ها و بزرگ‌تر شدن واحدها به شکل پژوهشکده درآمد که شامل  7 مرکز تحقیقاتی از جمله مرکز  قلب و عروق، بازتوانی قلبی، پرفشاری خون،  فیزیولوژی کاربردی، نارسایی قلب،  اقدامات تهاجمی قلب و قلب اطفال، اهداف بلند مدت پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی را دنبال می‌کند.

وی با بیان تحقیقی با عنوان « قلب سالم اصفهان» گفت: از سال ۷۹ با همکاری مرکز بهداشت استان و سایر قسمت‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پژوهشکده قلب و عروق به منظور کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی و مداخله در سطح جامعه برای پیشگیری از بیماری این تحقیق انجام شد.

معاون پژوهشکده قلب و عروق و متخصص تغذیه افزود: تحقیق در شهر اصفهان و نجف‌آباد به صورت مداخلات در قالب ۱۰ پروژه مداخله‌ای در گروه‌های هدف صورت گرفت و زمانی که مداخلات پیشگیرانه بیماری‌های قلبی و عروقی در اصفهان انجام می‌شد آمار بیماری قلبی و سکته‌ها در  اصفهان و نجف آباد کاهش یافت و به دنبال آن مرگ و میر هم سیر نزولی پیدا کرد.

یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر در جهان بیماری‌های قلبی‌-عروقی است؛ از طرفی طبق مطالعاتی که در بیش از ۱۸۰ کشور انجام شده تغذیه نادرست عامل ۱۱ درصد مرگ‌ومیرهای جهان است. در بیماران قلبی حدود ۵۰ درصد مرگ‌ومیر ناشی از تغذیه نادرست است؛ بنابراین تحقیقات نشان می‌دهد که تغذیه سالم اهمیت بسیاری دارد و به طور قطع می‌توان با اصلاح تغذیه از بیماری‌های قلبی پیشگیری کرد.

طبق مطالعاتی که پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان انجام‌داده است نخستین عامل در بروز بیماری‌های مختلف فشار خون است؛ درواقع شخصی که از مشکل فشار خون رنج می‌برد بیش از افراد دیگر دچار حوادث قلبی خواهد شد که در این هنگام تغذیه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عوامل مختلفی در تغذیه وجود دارد که موجب ایجاد فشار خون می‌شود و از جمله آن‌ها می‌توان به نمک اشاره کرد. طبق مطالعات انجام‌شده و اعلام سازمانی بهداشت، توصیه می‌شود که تنها باید از پنج گرم نمک در روز استفاده کرد و این مسئله به‌اندازه‌ای حائز اهمیت است که سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ برای کاهش ۲۵ درصدی بیماری‌های قلبی، یکی از اهداف خود را بر کاهش نمک مصرفی کشورها قرار داده است؛ طبق هدف‌گذاری سازمان ملل باید هر کشور ۳۰ درصد میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهد.

طبق مطالعات انجام شده متأسفانه در شهر اصفهان نمک مصرفی مردم بیش از دو برابر حد توصیه شده و در حدود ۱۱ گرم است؛ البته این میزان در راستای برنامه قلب سالم و طی سال‌هایی که مداخلات بیشتر بود کمی کاهش یافت، اما متأسفانه امروزه میزان نمک مصرفی جامعه رو به افزایش است.

مصرف چربی در کنار سایر موارد تغذیه سالم بسیار حائز اهمیت است، اما برای مردم ایران بیشتر نوع چربی قابل توجه است. خوشبختانه طی برنامه قلب سالم، روند تولید روغن در کشور اصلاح شد و دیگر روغن جامد مورد استفاده مردم قرار نگرفت، زیرا این نوع روغن طی فرآیندهایی به‌وجود می‌آید که چربی ترانس در آن‌ها تولید می‌شود و این چربی عامل اصلی بیماری‌های مختلف است.

فائزه تابش متخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به سوء تاثیر مصرف نوشیدنی‌های گازدار و شیرینی‌جات در سلامتی افراد، اظهار داشت: متاسفانه به وفور در کشور، نوشابه و دلستر در حال مصرف است و  باید نوشیدنی‌های سنتی مانند دوغ بی نمک جایگزین شود.

فائزه تابش افزود: فاکتورهایی برای بروز بیماری‌های قلبی وجود دارد که برخی از آنها، از جمله جنسیت و ژنتیک  قابل پیشگیری نیست اما موارد دیگر شامل تغذیه مناسب، کنترل چاقی،  بی‌تحرکی، مصرف سیگار و قلیان را باید رعایت کرد تا از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد.

وی با اشاره به علائم بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: درد قفسه سینه از پشت جناغ که ممکن است به دو دست کشیده شود، دردی که با فعالیت بیشتر می‌شود، دردی که با تنگی نفس همراه باشد، افت فشار ناگهانی، درد دست، گزگز شدن سطح داخلی دست و انگشت‌های کوچک از جمله علائم بیماری قلبی است.

وی ادامه داد: نباید درد سر دل، پای درد معده گذاشته شود بلکه توصیه می‌شود بیمار از نظر بیماری قلبی بررسی شود به ویژه اگر بیمار ریزفاکتورهای قلبی و عروقی هم داشته باشد.

تابش تصریح کرد: به بیماران توصیه می‌شود که با بروز علائم درد قلبی به سرعت به بیمارستان مراجعه کنند و زمان طلایی را از دست ندهند و به هیچ وجه خود درمانی نکنند.

این متخصص قلب با اشاره به اینکه قطع داروها بدون نظر پزشک کار اشتباهی است، گفت: به هیچ وجه سرخود یا به پیشنهاد افراد دیگر دارو را قطع، تعویض یا مصرف نکنند.

وی افزود: از نظر تجهیزات و دارو هیچ کمبودی در استان نداریم، کارهای پیشرفته درمانی انجام می‌شود و تقریبا می‌توان گفت در سطح خوبی در زمینه قلب و عروق قرار داریم و از کشورهای عراق، پاکستان، امارات و غیره بیمار  پذیرفته می‌شود.

تابش خاطرنشان کرد: امسال اصفهان از نظر  شیوع سکته قلبی رتبه ۷ در کشور را داراست به طوری که از میانگین کشوری هم بالاتر است،  از هر ۱۰۰نفر اصفهانی ۸ نفر بیماری قلبی دارند و متاسفانه ۱۰ سال میانگین سنی بروز بیماری‌های قلبی در ایران کاهش یافته است.

شراره ناظم زاده مسئول روابط عمومی پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با اشاره به گرامیداشت هفته جهانی قلب، اظهار داشت: از روز پنج‌شنبه ۷ مهر هفته جهانی قلب آغاز می‌شود که در این روز افتتاحیه همراه با آموزش و پایش در گذر چهارباغ ساعت ۱۹-۱۶، روز جمعه ۸ مهر همایش علمی و ورزشی انجمن دوستان قلب در بوستان ملت از ساعت۱۰-۷، شنبه ۹ مهر ماه کنفرانس علمی در پژوهشکده قلب و عروق از ساعت ۱۱-۹ ، یکشنبه ۱۰ مهر همایش آموزش و پایش در بیمارستان چمران ساعت ۱۱-۹ برگزار می‌شود.

 شراره ناظم زاده افزود: در روزهای پنج‌شنبه ۱۴ مهر همایش کودک و جوان، نشاط و سلامتی در سیتی سنتر ساعت ۲۰-۱۷ و جمعه اختتامیه همراه با آموزش و پایش در جاده سلامت ناژوان برپا خواهد شد.

 مسئول روابط عمومی پژوهشکده قلب و عروق اصفهان با بیان شرایط برگزاری برنامه‌های ویژه هفته قلب، اظهار داشت: در صورت فراهم بودن شرایط برنامه‌ها برگزار خواهند شد.

انتهای خبر/ م ک/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=11141

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.