• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

پای درس آقا| اربعین، نماد قوت اسلام است

  • کد خبر : 10941
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
پای درس آقا| اربعین، نماد قوت اسلام است
حضرت آقا می‌فرمایند: یکی از مصادیق قوت را امروز دنیای اسلام دارد مشاهده می‌کند و آن، راهپیمایی اربعین است؛ «وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة». راهپیمایی اربعین قوت اسلام است، قوت حقیقت است، قوت جبهه‌ مقاومت است.

به گزارش ریاح نیوز، اربعین موسم تجدید بیعت آزادگان جهان، از سرتاسر جهان، با هر مذهب و نژاد، با سردار آزادگی و شهید مظلوم تاریخ یعنی حسین‌ بن‌ علی سیدالشهدا (ع) است. در این راستا سخنان حکیم مکتب آل‌الله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در مورد این موسم مهم دینی و اجتماعی می‌خوانیم.

اربعین، نماد قوت اسلام است

یکی از مصادیق قوت را امروز دنیای اسلام دارد مشاهده می‌کند و آن، راهپیمایی اربعین است؛ «وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة». راهپیمایی اربعین قوت اسلام است، قوت حقیقت است، قوت جبهه‌ مقاومت اسلامی است که این ‌جور اجتماع عظیم میلیونی راه می‌افتند به سمت کربلا، به سمت حسین، به سمت قله و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همه‌ آزادگان عالم باید از او درس بگیرند. از روز اول هم که اربعینی به وجود آمد، اهمیت اولین اربعین به همین اندازه بود.

زینب کبری (س) و زین‌العابدین رسانه‌های کربلا بودند

اهمیت اربعینِ اول این بود که رسانه‌ پرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین -بنا بر یک روایت روزی است که اهل‌ بیت (ع) برگشتند به کربلا- این چهل روز، چهل روزِ فرمانروایی منطق حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیت بنی‌امیه و سفیانی‌ها بود. رسانه‌ حقیقی [یعنی] فریاد زینب کبری، فریاد حضرت سجاد؛ در کجا؟ در کوفه، در شام، در آنجایی که ظلمات محض بود؛ اینها بزرگ‌ترین رسانه بود.

همین‌ها بود که عاشورا را نگه داشت، همین‌ها بود که عاشورا را به امروز رساند. تاریخ و ریشه‌ این روز اربعین و ماجرای اربعین این است. آن روز اهل‌ بیت (ع) طوفانی به پا کردند با این حرکت چهل‌روزه؛ یک طوفان به پا شد در آن اختناق عجیب. در آن روزگار، اختناق این قدر است که دور‌وبر امام حسین (ع)، فرزند پیغمبر، نوه‌ پیغمبر، جگرگوشه‌ زهرای اطهر، ۷۲ نفر بیشتر باقی نمی‌مانند. در یک چنین روزگاری، ماجرای توابین را در کوفه به وجود آورد، مدینه را منقلب کرد، شام را منقلب کرد، به طوری که رژیم سفیانی برافتاد؛ این حرکت عظیم اربعینیِ زینب کبری و اهل‌ بیت (ع) بود.

جلوه وحدت حسینی

امروز هم همین اتفاق دارد در دنیا می‌افتد. امروز هم در دنیای پیچیده‌ پر تبلیغات و پر هیاهویی که بر بشریت حاکم است، این حرکت اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانه‌ بی‌همتا است. چنین چیزی وجود ندارد دیگر در دنیا، اینکه میلیون‌ها انسان راه می‌افتند، نه فقط از یک شهر یا یک کشور [بلکه] از کشورهای مختلف، و نه فقط از یک فرقه‌ی اسلامی [بلکه] فِرَق مختلف اسلامی و حتی بعضی ادیان غیر اسلامی. این وحدت حسینی [است].

شما به درستی گفتید: «الحسین یجمعنا»، حقیقتاً این‌ جور است؛ حسین اجتماع عظیمی را درست می‌کند. این دل‌ها با هزاران گام در راه است، همه حرکت می‌کنند، همه راه می‌افتند به سمت آن معدن و سرچشمه‌ معنویت و آزادگی، و این را به رخ دنیای مادی امروز می‌کشند. و این إن‌شاء‌الله روز‌به‌روز بایستی حرکت بیشتری بکند و گسترش بیشتری پیدا کند، و البته عمق بیشتری هم پیدا کند.

خوشبختانه امروز کارهایی که ما داریم و مجالس عزاداریِ ما برای امام حسین (ع) از لحاظ معنویت، از لحاظ گسترش فکر و پراکندن معارف اسلامی، عمق بیشتری دارد از پنجاه سال قبل مثلاً یا چهل سال قبل. قضیه‌ اربعین هم همین‌ جور است؛ روزبه‌روز إن‌شاء‌الله بایستی عمق بیشتری پیدا کند. اصحاب حکمت و علم بایستی در این زمینه‌ها فکر کنند، کار کنند و إن‌شاء‌الله تلاش کنند. (۱۳۹۸/۰۷/۲۱)

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=10941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.