• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

ابتلای بیش از ۹۵ درصد افراد به دیابت نوع۲/آلودگی هوای اصفهان؛ فاکتور ابتلا به دیابت

  • کد خبر : 11743
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
ابتلای بیش از ۹۵ درصد افراد به دیابت نوع۲/آلودگی هوای اصفهان؛ فاکتور ابتلا به دیابت
فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد افراد، مبتلا به دیابت نوع دو هستند، گفت: آلودگی هوا ریسک فاکتور شیوع دیابت نوع دو است، یک چهارم مرگ‌های قلبی و عروقی در استان مربوط به آلودگی هوا است.

به گزارش ریاح نیوز، محمدعلی عطاری رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان در نشست خبری که به مناسبت بیست و سوم آبان‌ماه روز جهانی دیابت و روز کشف و ساختن انسولین، برگزار شد، اظهار کرد: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در خصوص روز جهانی دیابت “با آموزش دیابت از فردای خود محافظت کنیم” است.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته هر روز هفته دیابت را با یک هدف نام‌گذاری شده است، ادامه داد: یک روز دیابت و ورزش، دیابت و تغذیه، دیابت و عوارض آن، دیابت و کودکان، دیابت سالمندان، دیابت و جوانان، دیابت و نیازهای دارویی و تجهیزات آن است.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان تصریح کرد: مؤسسه خیریه دیابت اصفهان که در سال ۷۸ بنا به ضرورت توجه ویژه به این بیماری و مشکلات بیماران و هزینه بسیار سنگین آن با شرکت اساتید، پزشکان، کارشناسان بهداشت و درمان و خیران و خانواده بیماران دیابتیک تأسیس شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۲ همایش برگزار و ۲۳ سال است که در خدمت کشور و بیماران دیابتیک بوده است، اضافه کرد: هدف مؤسسه آموزش، پیشگیری و کنترل دیابت بوده و در این راستا جلسات متعدد آموزش و اطلاع‌رسانی در صداوسیما، روزنامه‌ها و مطبوعات و پایگاه‌های خبری و نماز جمعه و در حضور استانداران، شهرداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شورای اسلامی شهر، هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی، مدیران کل ادارات و مدیرکل آموزش و پرورش استان و خیران و پزشکان برگزار شده است.

عطاری خاطرنشان کرد: علاوه‌بر آموزش و غربالگری قندخون و علائم بیماری، سعی در غربالگری نشانه‌های بیماری همچون عوارض چشمی، قلبی، کلیوی، پوستی، گوارشی، تغذیه‌ای کبدی، روانشناسی و غددی داریم تا در مسیر درمان گام برداریم.

وی گفت: آمار دیابت در دنیا، ایران و اصفهان سیر پیش‌رونده دارد و آمار آن به طور سیل‌آسا رو به افزایش است و تنها با همت جمعی تمام مسئولان از جمله اجرایی و فرهنگی و خیران میسر نخواهد شد، از این رو از خیران می‌خواهم که قسمت اعتبارات و بودجه‌های مالی و انسانی خود را به امر خطیر پیشگیری اختصاص دهند.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان اظهار کرد: اگر آمار بیماران دیابتیک کشور را میانگین ۱۳.۵ درصد تصور کنیم، با فرض جمعیت ۸۸.۵ میلیون نفری جمعیت کشور حدود ۱۲ میلیون نفر دیابتیک و ۱.۵ برابر آن مستعد دیابت (پره دیابتیک) داریم، یعنی قند ۱۰۰ تا ۱۲۵ و در حال آسیب دیدن قسمت‌های مختلف و حساس بدن و این امر فاجعه‌ای بزرگ در تخریب چشم، قلب، کلیه و کبد، گوارش، غدد و اندام‌ها و دیگر دستگاه‌های بدن بیماران است.

وی گفت: بیماران دیابتیک دو تا سه برابر مردم عادی در بیمارستان بستری و دو برابر افراد عادی بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، در گروه سنی ۴۵ تا ۶۵ سال کشور ۷۱.۵ درصد زنان و ۵۵ درصد مردان اضافه وزن دارند.

عطاری با بیان اینکه ۲۲ درصد کودکان زیر دو سال ایران چاق هستند، اضافه کرد: میزان کبد چرب ۳۰ تا ۴۰ درصد از کل است، مردانی که دور شکم آن‌ها از ۱۰۲ سانتی‌متر و زنانی که از ۸۸ سانتی‌متر بیشتر است، چاق محسوب می‌شوند و تا ۱۱ سال آینده ۳۰ درصد مردم ایران دیابتیک خواهند بود.

وی افزود: یک سوم افراد بالای ۳۰ سال در اصفهان یا دیابتیک و یا پره دیابتیک هستند، در سال ۲۰۲۵ به ۵۰۰ میلیون بیمار دیابت در جهان برسیم، اما در سال ۲۰۱۵ به ۴۹۵ میلیون بیمار دیابتیک رسیدیم و اگر زندگی مردم به همین روش بی‌تحرکی و غذاهای پرکالری و زندگی پراسترس پیش برود، به طور قطع وضعیت فاجعه‌آمیزتر خواهد بود، در دنیا هر ۱۰ ثانیه یک نفر بر اثر دیابت جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان تصریح کرد: مصرف شکر در ایران پنج برابر میانگین جهانی و نمک دو برابر آن است، ۴۰ درصد دیابتی‌ها موقع تشخیص دچار عوارض چشمی هستند.

وی ادامه داد: دیابت نوع دوم که حدود ۹۸ درصد دیابت را تشکیل می‌دهد تا ۹۵ درصد قابل پیشگیری است، اگر دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، بیمه‌ها، بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر، تربیت بدنی، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی جامعه مانند صداوسیما وارد میدان آموزش و کنترل دیابت نشوند، تعداد بسیاری از بیماران دیابتیک معلول قلبی و کبدی و چشمی و کلیوی و نابینایی و قطع عضو بر جامعه تحمیل خواهد شد و هزینه بسیار سنگینی از صندوق دولت باید پرداخت شود تا علاوه‌بر هزینه درمان، عوارض وسیع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آن را جبران کند.

عطاری افزود: افراد بالای ۴۵ سال باید حداقل سالانه یک بار قندخون خود را آزمایش کنند، همچنین ۳۰ دقیقه ورزش روزانه یا ۱۵۰ دقیقه هفتگی می‌تواند ۴۰ درصد از بروز دیابت نوع دو پیشگیری کند.

وی گفت: در مؤسسه خیریه دیابت اصفهان واحدهای قلب شامل نوار قلب، تست تحمل ورزش، اکوکاردیوگرافی، معاینات چشم پزشکی، شبکیه و فشار چشم، فوق تخصص غدد کودکان و نوجوانان و غدد بزرگسالان، پزشکان دیابت، متخصص پوست، ارتوپد، زنان و زایمان، تغذیه، روانشناسی و دندانپزشکی و داروخانه وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان افزود: واحدهای آموزش، مددکاری، روابط عمومی به وظایف خود مشغول هستند و حدود ۷۵۰۰ پرونده بیمار داریم که کمک‌های متنوعی به آن‌ها ارائه می‌شود و میزان قندخون و بیماری‌های آن‌ها تحت کنترل و نظارت پزشکان و پرستاران است.

وی ادامه داد: تأسیس میز بحران دیابت در استانداری اصفهان با شرکت تمام دستگاه‌های مسئول، اختصاص ساعاتی از برنامه‌های صداوسیما به موضوع دیابت و تغذیه و استرس و کم تحرکی و دخانیات و چاقی، وارد کردن مطالب مربوط به دیابت و تغذیه صحیح در کتب درسی دانش‌آموزان و دانشجویان، تشکیل گروه‌های همیار سلامت دانش‌آموزی، کمک وسیع شهرداری و خیران در تأمین فضاهای آموزشی و غربالگری دیابت و تأمین کارکنان و امکانات مربوطه و تأسیس مراکز جامع دیابت، ترویج ورزش همگانی، دوچرخه‌سواری و تأسیس ورزشگاه‌ها، آموزش تغذیه صحیح به صنف رستوران داران تا با غذاهای چرب و سنگین و پرحجم سلامتی مردم را به خطر نیندازند.

عطاری با بیان اینکه شیوع دیابت بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: ماهانه هر فرد دیابتی ۱۳۰ دلار هزینه دارد، حدود ۱۲ میلیون نفر تعداد دیابتی‌ها است که اگر به بیماری کلیوی مبتلا شوند، ۱۰ برابر و اگر به بیماری قلبی مبتلا شوند ۲۰ برابر می‌شود، از این رو سالانه حدود ۱۴ میلیارد دلار هزینه دیابت در کشور است.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد دیابتی بدون درمان می‌مانند، افزود: قطع پا، از کار افتادگی، معلولیت، خرابی مفصل، نابینایی از جمله اتفاقاتی است که برای مبتلایان به دیابت رخ می‌دهد.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان خاطرنشان کرد: دیابت بسیار شایع است و کمتر خانه‌ای در اصفهان وجود دارد که بیمار دیابتی در آن نباشد، از این رو با مسئولان مربوطه در خصوص ضرورت توجه به بیماری دیابت هشدار دادیم، چرا که بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: لازم است در خصوص دیابت آموزش‌هایی در سطح مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود، از این رو مقرر شد انشای دانش‌آموزی در خصوص دیابت توسط دانش‌آموزان نوشته شود و جوایز نفیس ۵۰۰ هزار تومانی به برترین‌ها اعطا شود تا بتوانند در خصوص دیابت اظهار نظر کنند.

عطاری گفت: غربالگری قندخون در کارخانه‌ها، ادارات و زندان انجام می‌دهیم، همچنین غربالگری بیماری‌های همراه با دیابت مانند بیماری‌های چشمی، قلبی و عروقی، نوار قلب و اکوکاردیوگرافی و تست ورزش داریم که برای پیشگیری از سکته انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که سیگار کشیدن یکی از علل ثابت شده در تشکیل دیابت است، به طور قطع آلودگی هوا نیز در ابتلاء به دیابت مؤثر خواهد بود.

علی کچویی فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با بیان اینکه دیابت از ما دور نیست، اظهار کرد: دیابت بیماری شایع، مزمن و پیش‌رونده با عوارض جدی و پرهزینه اما قابل پیشگیری و کنترل است.

وی ادامه داد: زمانی که از دیابت صحبت می‌کنیم، منظور دیابت نوع دو بوده است، چرا که بیش از ۹۵ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع دو هستند، مشکلی که در بیماران مبتلا به دیابت با سایر بیماری‌ها وجود دارد این است که تاریخ شروع بیماری را به صورت دقیق نمی‌دانیم و تنها تاریخ تشخیص را می‌دانیم.

فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: به طور میانگین ۱۰ سال از ابتلای افراد به بیماری دیابت می‌گذرد و سپس تشخیص داده می‌شود که فرد به این بیماری مبتلا شده است، همچنین مشاهده شده که موقع تشخیص بیماری بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افراد نوروپاتی و رتینوپاتی دارند، از این رو یکی از معضلات دیابت این موضوع است.

وی اضافه کرد: بیماری دیابت بیماری مولتی فاکتوریا است، یعنی چند عامل مانند ژنتیک، کم تحرکی، غذای پرکالری و چاقی دست به دست هم می‌دهند تا دیابت ظاهر شود.

کچویی با بیان اینکه امروزه پره دیابتیک شایع است، افزود: اهمیت پره دیابت در این است که مانند دیابت عوارض قلبی عروقی دارد، یعنی افراد پره دیابت مانند مبتلایان به دیابت سکته می‌کنند، زمانی که دیابت حدود ۱۳ تا ۱۵ درصد در جمعیت بالای ۳۰ سال شیوع دارد، پره دیابتی‌ها حدود ۱.۵ تا دو برابر است، در واقع نیمی از افراد بالای ۶۰ سال یا دیابت دارند یا پره دیابتی هستند، به عبارت دیگر کمتر افراد بالای ۶۰ سال پیدا می‌شود که سالم باشند و بیشتر افراد دیابتی یا پره دیابتی هستند.

وی با اشاره به تعریفی از پره دیابت، خاطرنشان کرد: قند طبیعی زیر ۱۰۰ باید باشد، ۱۰۰ تا ۱۲۵ پره دیابت و ۱۲۶ و بالاتر دیابتی هستند.

فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: دیابت با تمام مشکلاتی که دارد سردسته علل کوری در دنیا، نارسایی کلیه و دیالیز و قطع پا و یکی از عوامل بیماری قلبی عروقی بوده، اما این بیماری قابل پیشگیری و کنترل است، لذا باید افراد در معرض خطر را شناسایی و مداخله کنیم تا به دیابت مبتلا نشوند، چرا که پره دیابت در عرض ۱۰ سال ۵۰ درصد به دیابت مبتلا می‌شوند.

وی گفت: لازم است اقداماتی انجام گیرد تا افراد به دیابت مبتلا نشوند و دیابت کنترل شود، از این رو باید عادت‌های غذایی اصلاح، مصرف غذاهای پرکالری کاهش و مصرف غلات و سبزیجات را افزایش دهیم، اگر فرد معمولی ۵۰۰ قدم در روز راه برود شانس عوارض قلبی عروقی بین سه تا ۹ درصد کاهش می‌یابد.

کچویی اضافه کرد: اگر افراد پنج تا شش دقیقه به صورت تند راه بروند، طول عمر آن‌ها چهار سال افزایش می‌یابد، در صورتی که پنج تا هفت درصد وزن افراد کنترل شود، قند آن‌ها نیز با دارو قابل کنترل است.

وی در خصوص داروهای دیابت، افزود: انواع داروها برای کنترل قند وجود دارد، با این داروها قند کنترل می‌شود، اما این بیماری را نمی‌توان ریشه‌کن کرد.

فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: مصرف شیرینی در اصفهان بیش از سایر شهرهای کشور است، اینکه برخی عنوان می‌کنند پولکی قند ندارد باور غلطی است، از این رو باید نسبت به مصرف شیرینی در اصفهان فرهنگ‌سازی شود، همچنین آلودگی هوا را می‌توان فاکتور مهم در راستای ابتلاء به دیابت دانست. یک چهارم مرگ‌های قلبی و عروقی در استان مربوط به آلودگی هوا است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طب سنتی در درمان دیابت تأثیرگذار است، گفت: طب سنتی نباید پا را فراتر بگذارد، اینکه دارو و انسولین در بیماران دیابتی قطع شود و تنها به طب سنتی روی بیاوریم بسیار غلط است، از این رو داروهای گیاهی را نقض نمی‌کنیم و می‌توانند به عنوان مکمل دارویی استفاده شوند، داروهای گیاهی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد به عنوان داروی مکمل به بیمار کمک می‌کند.

کچویی با بیان اینکه دیابت در کودکان از نوع یک است، خاطرنشان کرد: اما امروزه در دنیا با توجه به چاقی کودکان و به موازات آن افزایش وزن، کودکان نیز به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند که به مراتب خطرناک‌تر و پرعارضه‌تر از دیابت نوع دو در بزرگسالان است.

وی با اشاره به اینکه داروهای مختلفی در خصوص دیابت در بازار وجود دارد، افزود: نسبت به داروهای ضد دیابت دچار کمبود نیستیم، قرص‌های ضد دیابت در بازار موجود بوده، اما گران است که بخشی از آن را بیمه می‌دهد، به نوعی درمان دیابت امروز گران شده است، در حال حاضر نیمی از درآمد افراد برای دارو و درمان دیابت هزینه می‌شود.

انتهای خبر/م ک/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=11743

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.