• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8
مجلس

آموزش و پرورش همچنان بدون وزیر

  • کد خبر : 7922
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
آموزش و پرورش همچنان بدون وزیر
نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز به مسعود فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند؛ مطابق قانون رئیس‌جمهور فقط یک بار می‌تواند از مهلت 3 ماهه تعیین سرپرست برای وزارتخانه استفاده کند.

به گزارش ریاح، بررسی برنامه و صلاحیت مسعود فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۵ آبان) مجلس شورای اسلامی در دستور کار مجلس بود که با رای منفی مجلس به گزینه پیشنهادی رئیس جمهور، وی از رسیدن به کرسی وزارت آموزش و پرورش باز ماند. 

بر اساس اظهارات یکی از نمایندگان مخالف در جریان نطق مخالفت خود در مجلس رئیس جمهور یک هفته فرصت دارد وزیر بعدی را انتخاب کند و این که می‌گویند این وزارتخانه ۳ ماه معطل می‌ماند اشتباه است.

بر اساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی وزراء تا زمانی‏ که‏ عزل‏ نشده‏ اند و یا بر اثر استیضاح‏ یا  درخواست‏ رای‏ اعتماد، مجلس‏ به‏ آنها رای‏ عدم‏ اعتماد نداده‏ است‏ در سمت‏ خود باقی‏ می‏‌مانند. استعفای‏ هیأت‏ وزیران‏ یا هر یک‏ از آنان‏ به‏ رئیس‏ جمهور تسلیم‏ می شود و هیأت‏ وزیران‏ تا تعیین‏ دولت‏ جدید به‏ وظایف‏ خود ادامه‏ خواهند داد. رئیس‏ جمهور می‏ تواند برای‏ وزارتخانه‏ هایی‏ که‏ وزیر ندارند حداکثر برای‏ مدت‏ سه‏ ماه‏ سرپرست‏ تعیین‏ نماید.

بر مبنای نظر تفسیری شورای نگهبان از این اصل مطابق اصل ۱۳۵ قانون اساسی تعیین سرپرست برای بیش از یک سه ماه امکان پذیر نمی باشد ، لیکن در مدت سه ماه مذکور رئیس جمهور می تواند به دفعات سرپرست تعیین کند.

در ادامه مشروح گزارش جلسه امروز مجلس در بررسی صلاحیت وزیر آموزش و پرورش را می‌خوانید:

در ابتدای این بررسی گزارش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش قرائت شد.

در این گزارش تاکید شده بود که وزیر پیشنهادی از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیت‌های پژوهشی بویژه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است و در برنامه خویش هم به خوبی به مسائل اولویت دار و آسیب ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش را اشاره داشته‌اند و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار می‌رفت با توجه به سابقه مسوولیت در مرکز پژوهش‌های مجلس، برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص برای راهکارهای خویش ارائه نمایند. ایشان نظرات خوبی در این راهکارها اعلام نمودند ولی کارنامه عملی اطمینان بخشی در سابقه فعالیت‌های ایشان در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.

نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون، مخالفت با تصدی وزارت آموزش و پرورش از سوی فیاضی بود. 

رئیس‌جمهور: فیاضی بر اساس شایستگی انتخاب شده نه توصیه

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور که برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن حاضر شده بود طی سخنانی با بیان اینکه در فرآیند انتخاب وزرا محور کار شایستگی است و رابطه رفاقت و قرابت و فشارهای رسانه‌ای باعث معرفی کسی نمی‌شود، تأکید کرد: این روش به عدالت نزدیک‌تر است و در انتخاب و معرفی وزیر آموزش و پرورش نیز همین روند طی شده است.

رئیسی گفت: کارگروه‌های کارشناسی با ۲۰ نفر از افرادی که در مظان مسؤولیت بوده‌اند مصاحبه کرده‌اند و این به دلیل حساسیت و اهمیت بالای وزارت آموزش و پرورش بوده است.

رئیس‌ جمهور ادامه داد: شرایط کلی شامل روحیه انقلابی، فسادستیزی،‌کارآمدی و روحیه تحولی که برای همه وزرا مطرح بوده و این شرایط باید مستمراً ارزیابی شود، در انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم مطرح بوده است و با بررسی‌های انجام شده در کارگروه‌های تخصصی، آقای دکتر فیاضی در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شده است.

وی خاطرنشان کرد: خودم نیز چند بار با ایشان صحبت و مصاحبه کردم و اینکه وزرای اسبق آموزش و پرورش هم ایشان را با صلاحیت اعلام کرده‌اند، به دلیل شناخت از آموزش و پرورش و شناخت از وزیر پیشنهادی بوده است.

رئیسی همچنین با اشاره ضمنی به برخی انتقادات در خصوص خویشاوندی وزیر پیشنهادی با برخی مسؤولان تصریح کرد: ممکن است افرادی با هم خویشاوند باشند ولی دستاوردهای زندگی خود آنها اهمیت دارد؛‌اگر قرار بر بی‌توجهی به شایستگی‌ها و دستاوردهای افراد باشد این هم بی‌عدالتی است.

رئیس‌ جمهور اظهار داشت:‌ توصیه افراد به هیچ عنوان تأثیرگذار نیست و آنچه مهم است این است که افراد شایستگی‌های لازم را داشته باشند.

مخالف: فیاضی از خانواده آموزش و پرورش نیست

بعد از صحبت‌های رئیس جمهور نوبت به مخالفان و موافقان رسید تا دیدگاه خود را مطرح کنند.حجت الاسلام محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در طرح مخالفت خود گفت: یک میلیون نفر در آموزش و پرورش معلم با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد و… داریم؛ آیت‌الله رئیسی آیا در بین این یک میلیون نفر فردی قوی و دارای تحصیلات تکمیلی پیدا نکردند که به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کنند.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی فرمودند که ۲۰ گزینه برای آموزش و پرورش وجود داشته است در حالی که این وزارتخانه پیش از این و در طول ۴۰ سال اخیر مدیرپرور بوده و خیلی از مدیران آن به سایر وزارتخانه‌ها رفته‌اند، چرا بعد از ۴۰ سال نمی‌توانیم یک نفر را برای وزارت آموزش و پرورش بگماریم؛ بین ۲۹۰ نماینده مجلس تعداد زیادی معلم هستند که می‌توانند سکاندار وزارت آموزش و پرورش باشند.

 20 ابهام در برنامه فیاضی

 محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی اظهار داشت: اظهارات من در مخالفت با برنامه‌های آقای فیاضی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش است نه مخالفت با آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم؛ من با افتخار پشت سر این دولت انقلابی ایستاده‌ام، ضمن اینکه استان ما بیشترین رأی را به آیت‌الله رئیسی در انتخابات داد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش، وزیر ۴۰ درصد کشور است که مهم‌ترین دستگاه و زیربنایی‌ترین دستگاه در تربیت آینده انقلابی که ریشه تربیتی دارد، است و این وزارتخانه مهم‌ترین وزارتخانه زیربنایی کشور محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در فضای مجازی مطرح شده است و باید آقای فیاضی به آنها پاسخ دهد.

عنوان و علل نخبگی فیاضی چیست؟

احمد محرم‌زاده نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان عصاره فضائل مجلس در حوزه آموزش و پرورش نسبت به فیاضی رأی منفی داده است، اظهار داشت: مخالفت من به جهت دلسوزی نسبت به نظام آموزش و پرورش است، وگرنه شخصیت حقیقی آقای فیاضی برای ما قابل احترام است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شالوده و پایه همه امور از آموزش و پرورش شروع می‌شود و مدیران آینده کشور از آموزش و پرورش تربیت می‌شوند، خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: شما در سوابقتان گفته‌اید که ۷ سال مدیر آموزشی و پرورشی بوده‌اید؛ شما مدیر کدام مدرسه تهران بوده‌اید و چرا مدرک دکترای شما از یک نهاد تحت پوشش وزارت علوم نیست؟

محرم‌زاده ادامه داد:‌عنوان و علل نخبگی شما چیست که از کانون نبخگان دکترای فقه گرفته‌اید؟ طرح شما برای مشارکت بخش غیردولتی در تامین نیازهای آموزش و پرورش چیست؟

 مشکلات وزارتخانه را با جزوه فیاضی نمی‌توان حل کرد

 سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی  دیگر مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه آیا شأن آموزش و پرورش این است که بعد از ۴۰ سال این طور وزیر برای آن معرفی شود، گفت: خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت شما نیست؛ در حال حاضر آموزش و پرورش ۲۵ تا ۳۰ درصد کسری بودجه دارد و بازنشستگان هم دچار مشکل هستند. آیا با جزوه (برنامه پیشنهادی وزیر) می‌توان این مشکلات را حل کرد؟

موافق وزیر پیشنهادی: فیاضی توانمند است و می‌تواند تحول ایجاد کند

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در موافقت با مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی، اظهار داشت: هفته پیش جناب آقای دکتر مسعود فیاضی پس از ماه‌ها بررسی و مقایسه با دیگر گزینه های ممتاز جمهوری اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی از سوی ریاست محترم جمهور ارائه شد.

وی افزود: بلادرنگ پس از این معرفی شبکه‌های معاند شروع به تخریب ایشان کردند و کسانی که به دنبال سند ۲۰۳۰ بوده و هستند، اختلاسگران صندوق ذخیره فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده آموزش و پرورش از جمله مخالفان بودند که شروع به تخریب کردند که در جبهه مقابل جمع زیادی از فرهنگیان و دلسوزان حمایت و موافقت خود را از وزیر پیشنهادی اعلام کردند.

غضنفرآبادی ادامه داد: وزیری که برنامه‌های جدی خود را ارائه کرد و نشان داد که می تواند تحول گسترده‌ای در بخش آموزش و پرورش صورت دهد، من نیز مانند سایر همکارانم زمانی که نام وزیر پیشنهادی را شنیدم مقداری تردید کردم اما با تحقیقاتی که انجام دادم و نیز جلسه‌ای که روز گذشته در کمیسیون قضایی با ایشان داشتیم نه تنها این تردیدها برطرف شد، بلکه ایشان را نیرویی قابل و توانمند یافتم.

فیاضی تفکر راهبردی و تحولی دارد

زهره الهیان نماینده تهران در مجلس  شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اظهار داشت: گزینه پیشنهادی  وزارت آموزش و پرورش ۷ سال در این وزارتخانه مدیر بوده و برنامه تحولی دارد.

وی تصریح کرد: آقای فیاضی ۷ سال سابقه تدریس داشته و افق و چشم‌اندازهایی را برای آموزش و پرورش تدوین کرده است اما ما بحث نسبت فامیلی را در مورد ایشان بارها شنیده‌ایم اما کسی در مورد برادر شهید ایشان سخنی نگفته است.

الهیان با اشاره به تدوین برنامه تحولی توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اجرای سند تحولی آموزش و پرورش گفت: برنامه ۴۰ صفحه‌ای تدوین شده توسط ایشان به معنای ختم سند ۲۰۳۰ است و این یعنی پرونده ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش بسته می‌شود و موج تخریب در رسانه‌های بیگانه نشان می دهد انتخاب درستی برای وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است.

فیاضی شاید از بدنه وزارتخانه نباشد اما توانمندی لازم را دارد

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ددر موافقت با مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بسیاری از همکارانم در مواجهه با مسعود فیاضی «دو دو» و مخالفت کردند اما وقتی که با آنها صحبت کردم به آنها گفتم آیا اساساً صحبت‌های وی را شنیده‌اید و یا وی را دیده‌اید؟ که گفتند خیر!

وی افزود: اینکه صحبت‌های من و تو و بی بی سی را شنیده‌ایم و آمده‌ایم و در خانه ملت مخالفت می‌کنیم درست نیست. یا سکوت کنید و نه تایید. این حرف ها را در دوران انتخابات به من و شما هم گفتند.

کسی به برنامه‌های فیاضی توجهی نمی کند

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در موافقت با مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: در مجلس به نحوی صحبت نشود که شنوندگان قضاوت درستی از ما نداشته باشند؛ فیاضی صد و اندی برنامه به مجلس ارائه داده اما کسی توجه نمی کند. این برنامه های عملیاتی موارد مهمی همچون رتبه بندی معلمان و پاداش پایان خدمت بازنشستگان و سایر موارد را شامل می شود. ما از یکطرف می گوییم که به تحول نیاز داریم، از طرفی دیگر به جوانی که سابقه تحول زایی داشته و رویکرد آن تحولی است، توجهی نداریم.

فیاضی: نقشه راهم سند تحول آموزش و پرورش است/ مدیر تحول‌گرا هستم

مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش امروز هم بعد از شنیدن اظهارات موافقان و مخالفان، در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: قطعا تنها دغدغه من ارتقای آموزش و پرورش است زیرا ۴۰ درصد از حجم دولت معادل ۵۰ میلیون نفر را در خود دارد از این رو بنده دست افراد مخالف میبوسم و دغدغه‌های آنها را سرلوحه کار خود قرار می‌دهم.

وی ادامه داد: بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتم و شأن نمایندگان مجلس را می دانم و به این واقف هستم که تصمیماتی که نماینده می‌گیرد تصمیم درستی است و هر تصمیمی که نمایندگان مجلس نسبت به بنده اتخاذ کند پذیرا هستم.

فیاضی تاکید کرد: من مدیر تحول گرا هستم و نقشه راه بنده سند تحول بنیادی آموزش و پرورش است و اصلاً اعتقادی به سندهای دیگر همچون بیست سی ندارم و حتی در دستور کار نخواهد بود.

وی ادامه داد: بنده موظف هستم تا سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کنم، درخواست دارم که اگر اعتمادی به بنده شد، هر ساله از من گزارش اجرایی شدن سند تحول را بخواهند.

رای منفی مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

نهایتا وکلای ملت با استماع نظرات موافقان و مخالفان گزینه پیشنهادی دولت، با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع به مسعود فیاضی برای تصدی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش اعتماد نکردند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از عدم رأی نمایندگان به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: از آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور می‌خواهم که در اسرع وقت وزیر آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند.

انتهای پیام/م ر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.