• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

آمادگی مدارس برای مقابله با سرما در روزهای زمستانی/۳۳ هزار کلاس درس نیازمند تخریب

  • کد خبر : 12639
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
آمادگی مدارس برای مقابله با سرما در روزهای زمستانی/۳۳ هزار کلاس درس نیازمند تخریب
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ۱۳درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی و ۶درصد (۳۳هزار کلاس درس) نیز نیازمند تخریب و بازسازی است.

به گزارش ریاح نیوز، حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره آمادگی مدارس برای مقابله با سرما در روزهای سرد زمستانی، اظهار کرد: امسال بعد از دو سال تعطیلی به واسطه کرونا، شاهد بازگشایی مدارس بودیم و پیگیری فراوانی برای بازبینی تأسیسات گرمایشی مدارس به خصوص در مناطق سردسیر انجام شد.

وی افزود: منابعی باید تأمین می‌شد و دولت مبلغی را برای سیستم‌های گرمایشی تخصیص داد که به موقع تزریق و ۷۲۵ میلیارد تومان در اواسط آبان برای به‌روزرسانی سیستم‌های گرمایشی مدارس در استان‌ها توزیع شد. درپی تزریق به موقع بودجه، مشکل سیستم‌های گرمایشی ۱۴ هزار کلاس درس حل شد، اما مسئله فراتر از این موارد است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۹۱ درصد کلاس‌های درس به لحاظ سامانه‌های گرمایشی استانداردسازی شده‌اند، گفت: در مابقی که به عنوان چالش برای ما مطرح هستند، بخاری نفتی قطره چکانی و غیراستاندارد نداریم. ۴۹ هزار کلاس داریم که برخی ممکن است شعله مستقیم داشته باشند که با استانداردهای ما تطابق ندارد. در این کلاس‌های درس باید از سیستم گرمایشی متمرکز، اسپیلت یا بخاری گازی کم مصرف استاندارد که حرارت مستقیم ندارند استفاده شود.

وی ادامه داد: در واقع از ۴۹ هزار کلاس درس، مشکل حدود ۱۴ هزار کلاس درس با اعتبار جدید برطرف شده و برای مابقی در بودجه سال ۱۴۰۲ عددی پیش‌بینی شده و طبق آنچه که تصور ما است، تا پایان دولت سیزدهم این مشکلات حل خواهد شد.

خان‌محمدی درباره ساخت مدارس آینده، تصریح کرد: وقتی مدرسه‌ای ساخته می‌شود باید حداقل ۵۰ سال مورد استفاده قرار بگیرد؛ بنابراین لازم است به نیازهای آموزشی نسل‌های بعدی نیز در ساخت مدرسه توجه شود که این نکته تاکنون در مدرسه‌سازی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. آموزش‌وپرورش نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارد و اعتقاد بر این است که برای تحقق این هدف، باید از فعالیت‌های محدود به چارچوب اداری فاصله بگیریم و به اصول دانش مراجعه کنیم.

وی اضافه کرد: رویدادی با عنوان «مدارس آینده» با مشارکت بنیاد برکت برگزار شده است تا ایده‌های واحدهای دانش‌بنیان برای به‌کارگیری فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف مدارس اعم از محتوایی و زیرساختی را گردآوری و بررسی کنیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه پس از انتشار فراخوان این رویداد، ۱۱۰ ایده به دبیرخانه ارسال و در نهایت ۱۰ طرح منتخب و از صاحبان ایده‌های برتر تجلیل شد، اظهار کرد: قرار است با این هدف که فناوری‌ها وارد مدارس شوند، از طرح‌های برتر این رویداد حمایت کنیم تا در مدارس مورد استفاده قرار بگیرند. معتقدیم می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف مدارس از جمله ساختمان و در حوزه آموزش تحولات خوبی ایجاد کرد. قرار است این رویداد به صورت سالانه برگزار و طرح‌های برتر در ساخت مدارس به کار گرفته شوند تا به الگویی مناسب و مدرن از مدارس ایرانی اسلامی برسیم.

وی با اشاره به ساخت مدارس با پیش‌سازها و به عبارتی صنعتی‌سازی ساخت مدارس، اضافه کرد: خروج از فرآیند ساخت‌وساز سنتی مدارس به سمت مدرن‌سازی و صنعتی‌سازی بناها در درجه نخست به فرهنگ‌سازی و سپس به اعتبار نیاز دارد. در این مسیر اگر همکاری بین دستگاه‌های مرتبط و مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر شود، سرعت اجرای این قبیل مدارس نیز افزایش می‌یابد. در حال حاضر برای ساخت ۶۴ مدرسه با مدیریت سبز در کشور برنامه‌ریزی شده و ۲۸۰ مدرسه نیز صنعتی‌سازی شده‌اند.

خان‌محمدی افزود: ۳۱ شهرستان با سرانه فضای آموزشی کمتر از سه متر مربع داریم و استفاده از سازه‌های صنعتی طبق نقشه‌ها و استانداردهای مدنظر مدرسه‌سازی می‌توان به سرعت این خلاءهای آموزشی را برطرف کند. حدود ۱۳ درصد مدارس ما نیازمند مقاوم‌سازی و شش درصد مدارس، معادل ۳۳ هزار کلاس درس، نیز نیازمند تخریب و بازسازی هستند. اعتبار مورد نیاز برای بازسازی این کلاس‌ها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: مقاوم‌سازی برای ما به ویژه در کلان‌شهرها یک اولویت جدی است؛ زیرا زمان برای ایجاد یک کلاس مناسب مدیریت می‌شود، بافت موجود در منطقه از بین نمی‌رود و مدارس پس از بهسازی و تجهیز با همان سیمای قبلی در محیط پابرجا می‌مانند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بر لزوم به‌روزشدن شیوه‌های مقاوم‌سازی مدارس در کشور تاکید کرد و گفت: نسخه‌هایی که مهندسان ایرانی برای مقاوم‌سازی تعریف کردند و به کار گرفتند، منحصربه‌فرد است، اما مدتی است که فناوری مقاوم‌سازی ما به‌روزرسانی نشد؛ اگر فناوری‌های نوین را وارد مقاوم‌سازی کنیم سرعت و کیفیت کار بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه الگوسازی ۲۸ مدرسه با معماری ایرانی اسلامی آغاز شده و قرار است در دهه فجر امسال ۱۰ مدرسه به عنوان الگوهای مدرسه‌سازی با معماری ایرانی اسلامی به بهره‌برداری برسند، گفت: در حال تدوین شیوه‌نامه‌ای در این زمینه هستیم.

خان‌محمدی درباره مشارکت خیرین در امر مدرسه‌سازی، تصریح کرد: خیران یاران اصلی و شریک ۵۰ درصدی ما در مدرسه‌سازی هستند که به طور معمول پیش‌تر و بیشتر از بخش دولتی در این زمینه فعالیت دارند. سال گذشته خیران ۳,۴۰۰ میلیارد تومان تعهد دادند و دولت نیز در کنار این همراهی ۳,۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص داد.

وی افزود: از شهریور سال جاری که بیست‌وچهارمین دوره جشنواره خیران مدرسه‌ساز برگزار شد، تاکنون خیران ۴,۶۰۰ میلیارد تومان تعهد دادند و تنها در جشنواره خیرین اصفهان که پنجشنبه گذشته برگزار شد، ۷۰۰ نفر از خیران حدود ۱,۱۰۰ میلیارد تومان تعهد دادند. پیش‌بینی‌ها این است که در صورت برگزاری جشنواره‌های خیران مدرسه‌ساز تا پایان سال حدود هشت هزار میلیارد تومان تعهد توسط خیرین داده شود. سازمان نوسازی مدارس باید برای خیران تسهیل‌گری و تلاش کند تا حضور و فعالیت خیران مدرسه‌ساز گسترش یابد.

پایان خبر/م ک/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=12639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.