• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
با هدف رسیدن به حادثه صفر انجام شد؛

آغاز «مدیریت ایمنی فرایند» در شركت فولاد مباركه

  • کد خبر : 14331
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
آغاز «مدیریت ایمنی فرایند» در شركت فولاد مباركه
فرایند پیاده‌سازی «مدیریت ایمنی فرایند» در فولاد مبارکه، با برگزاری جلسه مشترک مدیریت بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) و مدیریت ارشد خدمات فنی و پشتیبانی آغاز شد.

به گزارش ریاح نیوز، در نشست مشترکی که در سالن شاهد شرکت برگزار شد، حسین مدرسی‌فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه گفت: یکی از حوزه‌های قابل‌بهبود در فولاد مبارکه که نقش بی‌بدیلی در ارتقای ایمنی بعد از موضوع ایمنی شغلی دارد، موضوع ایمنی فرایند است.

وی با تأکید بر اینکه طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام‌شده بیشتر فولادسازان دنیا مقوله جدیدی به نام ایمنی فرایند را طراحی و پیگیری می‌کنند، گفت: با اتکا به دستورالعمل‌های این نظام تلاش می‌شود که از بروز حوادثی که احتمال وقوع آن‌ها کم است، ولی اگر اتفاق بیفتند، خسارات بسیار شدیدی به بار می‌آورند پیشگیری گردد. این در حالی است که فولاد مبارکه نیز نمی‌تواند ادعا کند که از بروز چنین حوادثی همواره در امان خواهد بود.

مدرسی‌فر تصریح کرد: در این زمینه با استفاده از آموخته‌هایمان از انجمن جهانی فولاد، به سمت استقرار نظام مدیریت ایمنی فرایند (Process Safety Management) حرکت کردیم. البته این کار را عملاً از سال ۱۳۹۸ در فولاد مبارکه آغاز کردیم، اما به دلایل شروع پاندمی کرونا، متأسفانه نتوانستیم این طرح را آن‌گونه که باید پیگیری و اجرا نماییم. با این حال در این فاز مصمم هستیم که با استقرار این نظام در فولاد مبارکه از بروز حوادث احتمالی سنگین تجهیزاتی پیشگیری کنیم.

وی در تشریح روند اجرایی این نظام در شرکت گفت: اکنون در مرحله تیم‌سازی و تشکیل کمیته‌هایی به همین منظور هستیم تا بتوانیم نظام یادشده را در تمامی واحدهای فولاد مبارکه مستقر سازیم؛ ازاین‌رو با برگزاری جلسات مختلف در تمامی نواحی تولیدی و خدمات فنی و پشتیبانی، تلاش می‌کنیم ضمن شناساندن این نظام ایمنی، شرایط شرکت را در این حوزه بهبود بخشیم.

مدرسی‌فر تصریح کرد: در حال حاضر، فولاد مبارکه در موضوع ایمنی شغلی در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد و در شاخص‌هایی از قبیل ضریب تکرار و شدت حوادث، به گواه آمار و ارقامی که به ثبت رسیده، نسبت به سایر فولادسازان دنیا وضعیت خوبی دارد؛ اما ازآنجا‌که با هدف خود که رسیدن به حادثه صفر است فاصله داریم، تمامی اقدامات را به کار می‌بندیم تا به هدف موردنظر دست یابیم.

جواد کیانی رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی فولاد مبارکه هم افزود:  از ایمنی شغلی، موضوع ایمنی فرایند از چندین سال پیش در دنیا آغاز شده است و ایمنی شغلی را از این مقوله به‌طور کامل جدا کردند.

وی گفت: ایمنی فرایند روی چهار موضوع، حوادث مرتبط با آتش‌سوزی و انفجار، انتشار مواد سمی، مواد مذاب و شکست ساختاری متمرکز است اگرچه ممکن است این موارد در سازمان‌ها و کارخانه‌ها به‌ندرت اتفاق بیفتند اما در صورت بروز می‌تواند پیامدهای ناگوار بسیار بزرگی در پی داشته باشد و می‌تواند خسارت‌های مالی توقفات بسیار طولانی و صدمات زیادی به نیروی انسانی سازمان وارد آورد.

به گفته کیانی اگرچه شرکت‌های نفتی از سال‌ها قبل روی این موضوع کار کرده‌اند و دستاوردهای خوبی هم رسیده‌اند اما به‌طور مشخص برای فولادسازان به‌عنوان یک موضوع جدید در حال پیگیری و اجرا است. و فولاد مبارکه نیز به‌تبع سایر فولادسازان جهان به‌عنوان نخستین شرکت فولادساز کشور در این مسیر گام برداشته است. به‌نحوی‌که در این زمینه همکاری‌های بسیار خوبی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان دارد همچنین پروژه‌های متعددی با دانشگاه علوم تحقیقات تهران در دست اقدام دارد و به‌طورجدی عملیاتی کردن ایمنی فرایند را در واحدهای مختلف اعم از واحدهای احیا مستقیم، اکسیژن، هیدروژن، ایستگاه‌های گاز، کوره‌های نورد گرم و گالوانیزه، باکس آنیلینگ و فولاد سبا و به‌طورکلی زیرمجموعه‌های مدیریت خدمات فنی و پشتیبانی آغاز نموده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه جلسات به‌طور منظم از سال قبل در حال برگزاری است و به نظر می‌رسد نتایج پروژه‌های این حوزه تا پایان امسال مشخص شود. ضمن اینکه بر اساس کاستی سنجی که با دانشگاه انجام شده است، فاصله فولاد مبارکه با استاندارد مدیریت فرآیند در حوزه‌های مختلف مشخص شده است ازاین‌رو می‌توان برای فعالیت‌های موردنیاز و پیشبرد اهداف در این زمینه بهتر و سریع‌تر برنامه کرد.

کیانی گفت: با توجه به اهمیت موضوع، فولاد مبارکه مصمم است که نظام ایمنی فرایند را طی سه تا چهار سال آینده در شرکت مستقر نماید.

پایان خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=14331

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.